Jak zadbać o UX w sklepie internetowym?
Jak zadbać o UX w sklepie internetowym?
E-commerce
0

Jak zadbać o UX w sklepie internetowym?

Ludzie przez ostatnie lata przyzwyczaili się do zakupów przez internet. W rezultacie klienci sklepów internetowych są dziś bardziej wybredni i bardziej wymagający. Dużym wyzwaniem dla właścicieli sklepów internetowych jest przekształcenie odwiedzających w klientów i sprawienie, by jak najczęściej wracali i realizowani kolejne zamówienia. Aby zakupy w sklepie internetowym były satysfakcjonujące dla klienta należy pamiętać o tym aby witryna ecommerce była zaprojektowana zgodnie z „dobrymi praktykami UX”. Poniżej krótko opiszę kilka z nich.

Co to jest UX?

UX (User experience) to zestaw doświadczeń użytkownika podczas interakcji ze stroną internetową. Mówiąc dokładniej, UX określa wrażenia użytkowników w sklepie internetowym lub innej stronie www w oparciu o to, jak łatwa i przyjemna jest jej obsługa. Ulepszając UX, tworzysz bardziej pożądane miejsce do interakcji z Twoją marką. Na przykład, jeśli usprawnisz proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym, użytkownicy będą częściej kupować Twoje produkty.

Strona główna sklepu internetowego

Właściciele sklepów stacjonarnych przykładają dużą wagę do dekoracji. Projektują witryny sklepowe w taki sposób, aby przyciągać przechodzących ludzi i zachęcać ich do wejścia i obejrzenia produktów. Strona główna w sklepie internetowym powinna pełnić dokładnie taką samą funkcję. Wykorzystaj więc ze stronę główną swojego sklepu, aby pokazać użytkownikom, jakie rodzaje produktów i usług dostarczasz.

Z poziomu strony głównej ludzie powinni mieć dostęp do wszystkich ważnych sekcji witryny. Powinni mieć też możliwość wyszukiwania produktów bez konieczności przeglądania kategorii.

Wyszukiwarka w sklepie internetowym

Prawidłowo działająca wyszukiwarka w sklepie internetowym jest niezwykle ważna. Osoby korzystające z pola wyszukiwania częściej przekształcają się w klientów, ponieważ zwykle szukają produktów z zamiarem zakupów. Jeśli wyszukiwarka nie działa poprawnie użytkownicy nie znajdą potrzebnych informacji i opuszczą witrynę.

Oto kilka aspektów, na które należy zwrócić uwagę przy wdrożeniu mechanizmu wyszukiwania
w sklepie internetowym:

  • ustaw pole wyszukiwania na tyle duże, aby pasowało do większości zapytań
  • wyświetlaj wyniki wyszukiwania w formacie siatki lub listy
  • uwzględnij opcję szybkiego podglądu produktu, aby użytkownicy mogli zobaczyć więcej informacji o produkcie bez konieczności opuszczania strony wyszukiwania
  • uwzględnij wyszukiwanie za pomocą kodów produktów
  • upewnij się, że wyszukiwarka zwraca trafne wyniki dla słów w liczbie pojedynczej, mnogiej i z błędami
  • dodaj funkcję autouzupełniania wyszukiwania, aby zaoszczędzić czas kupujących
  • pokaż użytkownikom listę powiązanych produktów z wynikami wyszukiwania

Uprość formularz rejestracji i realizacji zamówienia

Nikt nie lubi długich formularzy rejestracji i realizacji zamówienia. Należy dążyć do tego, aby te formularze były proste, intuicyjne i, co najważniejsze, krótkie. Użytkownicy sklepów internetowych nie mają cierpliwości do wypełniania długich formularzy. Chcąc uprościć formularze w witrynach ecommerce należy pamiętać o kilku ważnych rzeczach:

  • Nie wymagaj od użytkownika uzupełniania wielu danych na samym początku. Imię i adres e-mail wystarczą do rejestracji w sklepie internetowym. O dane osobowe i teleadresowe będziesz mógł poprosić później.
  • W formularzu użyj struktury jednokolumnowej. Dzięki takiej strukturze oczy użytkownika poruszają się naturalnie od góry do dołu wzdłuż jednej linii. W przypadku wielu kolumn w formularzu rejestracja może potrwać dłużej i co za tym idzie negatywnie wpłynąć na UX.
  • Podziel pola formularza na grupy semantyczne. Takie podejście daje użytkownikom poczucie stopniowego wypełniania formularzy i zapobiega niechęci do wprowadzenia potrzebnych danych.
  • Sprawdź poprawność wprowadzanych danych natychmiast po wypełnieniu każdego pola. Natychmiastowa weryfikacja danych jest wygodna dla użytkowników, którzy mogą w czasie rzeczywistym sprawdzić, czy wszystkie wprowadzone przez nich dane są prawidłowe, a nie dopiero na końcu całego procesu rejestracji.

Zdjęcia wysokiej jakości

Zadbaj o to aby jak najlepiej prezentować swoim klientom Twoje produkty. Dołącz kilka zdjęć w jakości HD wykonanych pod różnymi kątami, podkreśl wszelkie ważne lub unikalne szczegóły. Postaraj się aby zdjęcia produktów były wykonane w realistycznych warunkach.

Filmy wideo

Tego rodzaju treści nie tylko pozwalają klientom wyobrazić sobie, jak będą wyglądać ich produkty, ale także pokazują więcej szczegółów produktów. Z reguły konsumenci są bardziej skłonni do zakupu produktu po obejrzeniu filmu z jego prezentacją lub recenzją.

Kamil Niewczas
Webdesigner, webdeveloper, pasjonat IT i nowoczesnych technologii. Moja przygoda z komputerami zaczęła w 1994 roku kiedy to stałem się szczęśliwym posiadaczem Amigi 1200. Interesuję się wszystkim co jest związane z tworzeniem stron www i szeroko pojętym marketingiem internetowym. Mogę zaoferować praktyczną wiedzę i usługi z zakresu tworzenia stron internetowych ludziom, którzy chcą zaistnieć w sieci, bądź odświeżyć obecną witrynę, ale nie wiedzą jak się za to zabrać. Mieszkam w Kielcach (województwo świętokrzyskie) jednak obszar mojej działalności jest właściwie nieograniczony. Jako SIPLEX Studio z powodzeniem obsługujemy klientów z całego kraju.
Podobne posty
Jak zadbać o UX w sklepie internetowym?
Czy zakupy w sklepach internetowych są bezpieczne?
Jak zadbać o UX w sklepie internetowym?
Sklepy internetowe – wskaźniki ecommerce które powinieneś śledzić
Jak zwiększyć sprzedaż i przyciągnąć klientów do sklepu internetowego?

Zostaw komentarz

Twój Komentarz*

Twoje Imię*
Twoja strona

Call Now Button
Przeczytaj poprzedni wpis:
Strona internetowa dla gabinetu stomatologicznego NOVADENT

Dla gabinetu stomatologicznego NOVADENT stworzyliśmy firmową stronę www.nova-dent.eu, która zawiera ofertę gabinetu, ogólne informacje o firmie oraz wiele innych treści...

Zamknij