Jak zadbać o UX w sklepie internetowym?
E-commerce
0

Jak zadbać o UX w sklepie internetowym?

Ludzie przez ostatnie lata przyzwyczaili się do zakupów przez internet. W rezultacie klienci sklepów internetowych są dziś bardziej wybredni i bardziej wymagający. Dużym wyzwaniem dla właścicieli sklepów internetowych jest przekształcenie odwiedzających w klientów i sprawienie, by jak najczęściej wracali i realizowani kolejne zamówienia. Aby zakupy w sklepie internetowym były satysfakcjonujące dla klienta należy pamiętać o tym aby witryna ecommerce była zaprojektowana zgodnie z „dobrymi praktykami UX”. Poniżej krótko opiszę kilka aspektów, które sprawiają, że sklepy internetowe są przyjazne dla użytkownika.

Co to jest UX?

UX (User experience) to zestaw doświadczeń użytkownika podczas interakcji ze stroną internetową. Mówiąc dokładniej, UX określa wrażenia użytkowników w sklepie internetowym lub innej stronie www w oparciu o to, jak łatwa i przyjemna jest jej obsługa. Ulepszając UX, tworzysz bardziej pożądane miejsce do interakcji z Twoją marką. Na przykład, jeśli usprawnisz proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym, użytkownicy będą częściej kupować Twoje produkty.

Strona główna sklepu internetowego

Właściciele sklepów stacjonarnych przykładają dużą wagę do dekoracji. Projektują witryny sklepowe w taki sposób, aby przyciągać przechodzących ludzi i zachęcać ich do wejścia i obejrzenia produktów. Strona główna w sklepie internetowym powinna pełnić dokładnie taką samą funkcję. Wykorzystaj więc ze stronę główną swojego sklepu, aby pokazać użytkownikom, jakie rodzaje produktów i usług dostarczasz.

Z poziomu strony głównej ludzie powinni mieć dostęp do wszystkich ważnych sekcji witryny. Powinni mieć też możliwość wyszukiwania produktów bez konieczności przeglądania kategorii.

Wyszukiwarka w sklepie internetowym

Prawidłowo działająca wyszukiwarka w sklepie internetowym jest niezwykle ważna. Osoby korzystające z pola wyszukiwania częściej przekształcają się w klientów, ponieważ zwykle szukają produktów z zamiarem zakupów. Jeśli wyszukiwarka nie działa poprawnie użytkownicy nie znajdą potrzebnych informacji i opuszczą witrynę.

Oto kilka aspektów, na które należy zwrócić uwagę przy wdrożeniu mechanizmu wyszukiwania
w sklepie internetowym:

  • ustaw pole wyszukiwania na tyle duże, aby pasowało do większości zapytań
  • wyświetlaj wyniki wyszukiwania w formacie siatki lub listy
  • uwzględnij opcję szybkiego podglądu produktu, aby użytkownicy mogli zobaczyć więcej informacji o produkcie bez konieczności opuszczania strony wyszukiwania
  • uwzględnij wyszukiwanie za pomocą kodów produktów
  • upewnij się, że wyszukiwarka zwraca trafne wyniki dla słów w liczbie pojedynczej, mnogiej i z błędami
  • dodaj funkcję autouzupełniania wyszukiwania, aby zaoszczędzić czas kupujących
  • pokaż użytkownikom listę powiązanych produktów z wynikami wyszukiwania

Uprość formularz rejestracji i realizacji zamówienia

Nikt nie lubi długich formularzy rejestracji i realizacji zamówienia. Należy dążyć do tego, aby te formularze były proste, intuicyjne i, co najważniejsze, krótkie. Użytkownicy sklepów internetowych nie mają cierpliwości do wypełniania długich formularzy. Chcąc uprościć formularze w witrynach ecommerce należy pamiętać o kilku ważnych rzeczach:

  • Nie wymagaj od użytkownika uzupełniania wielu danych na samym początku. Imię i adres e-mail wystarczą do rejestracji w sklepie internetowym. O dane osobowe i teleadresowe będziesz mógł poprosić później.
  • W formularzu użyj struktury jednokolumnowej. Dzięki takiej strukturze oczy użytkownika poruszają się naturalnie od góry do dołu wzdłuż jednej linii. W przypadku wielu kolumn w formularzu rejestracja może potrwać dłużej i co za tym idzie negatywnie wpłynąć na UX.
  • Podziel pola formularza na grupy semantyczne. Takie podejście daje użytkownikom poczucie stopniowego wypełniania formularzy i zapobiega niechęci do wprowadzenia potrzebnych danych.
  • Sprawdź poprawność wprowadzanych danych natychmiast po wypełnieniu każdego pola. Natychmiastowa weryfikacja danych jest wygodna dla użytkowników, którzy mogą w czasie rzeczywistym sprawdzić, czy wszystkie wprowadzone przez nich dane są prawidłowe, a nie dopiero na końcu całego procesu rejestracji.

Zdjęcia wysokiej jakości

Zadbaj o to aby jak najlepiej prezentować swoim klientom Twoje produkty. Dołącz kilka zdjęć w jakości HD wykonanych pod różnymi kątami, podkreśl wszelkie ważne lub unikalne szczegóły. Postaraj się aby zdjęcia produktów były wykonane w realistycznych warunkach.

Filmy wideo

Tego rodzaju treści nie tylko pozwalają klientom wyobrazić sobie, jak będą wyglądać ich produkty, ale także pokazują więcej szczegółów produktów. Z reguły konsumenci są bardziej skłonni do zakupu produktu po obejrzeniu filmu z jego prezentacją lub recenzją.

5/5 - (17 votes)
Kamil Niewczas
Webdesigner, webdeveloper, pasjonat IT i nowoczesnych technologii. Moja przygoda z komputerami zaczęła w 1994 roku kiedy to stałem się szczęśliwym posiadaczem Amigi 1200. Interesuję się wszystkim co jest związane z tworzeniem stron www i szeroko pojętym marketingiem internetowym. Mogę zaoferować praktyczną wiedzę i usługi z zakresu tworzenia stron internetowych ludziom, którzy chcą zaistnieć w sieci, bądź odświeżyć obecną witrynę, ale nie wiedzą jak się za to zabrać. Mieszkam w Kielcach (województwo świętokrzyskie) jednak obszar mojej działalności jest właściwie nieograniczony. Jako SIPLEX Studio z powodzeniem obsługujemy klientów z całego kraju.
Podobne posty
Profesjonalne projektowanie sklepu internetowego
Dlaczego warto inwestować w profesjonalne projektowanie sklepu internetowego?
Sklepy internetowe: PrestaShop – zalety i wady
Sklepy internetowe: PrestaShop – zalety i wady
TOP 10 najpopularniejszych wpisów na naszym blogu w 2016 roku
TOP 10 najpopularniejszych wpisów na naszym blogu w 2016 roku

Zostaw komentarz

Twój Komentarz*

Twoje Imię*
Twoja strona