Pozycjonowanie stron www – linkowanie wewnętrzne
Skuteczne linkowanie wewnętrzne odgrywa istotną rolę w pozycjonowaniu. O samym linkowaniu wewnętrznym wspominałem już w poście: Pozycjonowanie stron www – podstawy optymalizacji w 2016 dziś postaram się dokładniej przeanalizować ten temat. Poniżej przedstawię kilka wskazówek, których wdrożenie pozwoli na maksymalne wykorzystanie linkowania wewnętrznego i poprawi efekty pozycjonowania.
Linkowanie wewnętrzne – czym są linki wewnętrzne i dlaczego mają znaczenie?
Linki wewnętrzne to linki wskazujące na strony w tej samej domenie. Innymi słowy, link umieszczony na siplex.pl/tworzenie-stron-firmowych, który wskazuje na siplex.pl/zapytaj-o-cene, jest linkiem wewnętrznym, podczas gdy link wskazujący na inną stronę internetową jest linkiem zewnętrznym.
Linki wewnętrzne mogą być bezwzględne lub względne. Linki bezwzględne określają pełny adres URL, łącznie z protokołem i domeny. Linki względne niejawnie określić protokół lub domenę. W HTMLu te dwa typy linków wyglądają mniej więcej tak:
Link bezwzględny: <a href=” https://siplex.pl/kontakt”> Tekst linka</a>
Link względny: <a href=”/kontakt”> Tekst linka</a>
Menu i elementy nawigacyjne, takie jak chmura tagów czy lista najnowszych wpisów na blogu, składają się głównie z linków wewnętrznych. Takie wewnętrzne linki pomagają stworzyć hierarchiczną strukturę strony internetowej.
Zadbaj o płaską strukturę strony www
Uważa się to za dobrą praktykę kiedy do każdej zakładki w obrębie strony www możemy dotrzeć w ciągu 2-3 kliknięć od strony głównej. Obecnie użytkownicy są bardzo wymagający, jeśli chodzi o szybkość stron internetowych, w tym czas ładowania strony www i czas potrzebny na wykonanie pewnych działań. Oczekują, że szybko osiągną swoje cele. Wykonywanie zbędnych działań jest nudne i frustrujące. Ważne jest, aby zmniejszyć liczbę kliknięć które pozwolą na dotarcie do ważnych stron docelowych.
Na rozbudowanych stronach www cel ten możemy osiągnąć za pomocą okruszków nawigacyjnych, chmury tagów i wyszukiwarki wewnętrznej.
Upewnij się, że ważne zakładki w obrębie strony www są podlinkowane
Obecnie wyszukiwarki opierają się zarówno na mapach witryn, jak i linkach do stron internetowych. Oznacza to, że nawet niepodlinkowane – lub tak zwane „osierocone” strony – mogą zostać znalezione przez wyszukiwarki, ponieważ te strony są wymienione w mapie witryny. Ale do stron „osieroconych” nie możemy dotrzeć za pomocą nawigacji w witrynie. Takie strony praktycznie nie istnieją dla użytkowników. Dobrym pomysłem jest pozbycie się stron osieroconych z witryny internetowej.
Zachowaj rozsądną liczbę linków na stronie www
Nadmierna liczba linków wewnętrznych lub zewnętrznych na stronie www może doprowadzić do tego, że wyszukiwarki zaczną traktować linki z takiej strony internetowej jako spam. Ponadto im więcej linków, wewnętrznych lub zewnętrznych, znajduje się na stronie, tym linki z takiej strony internetowej mają mniej mocy.
Linkowanie wewnętrzne – najlepsze praktyki
- Używaj rozbudowanych tekstów linków i słów kluczowych podczas linkowania
- Używaj zróżnicowanych tekstów linków
- Nie używaj ogólnych tekstów linków takich jak „kliknij tutaj”
- Nie umieszczaj linków w stopce.
- Nie używaj błędnych / mylących tekstów linków podczas linkowania wewnętrznego
Podsumowanie
Istnieje wiele różnych taktyk SEO, a budowanie wewnętrznej struktury linków to właśnie jedna z nich. To, co uwielbia Google, to długie artykuły informacyjne ze zoptymalizowanym tekstem linków wewnętrznych. Chcąc zadbać o linkowanie wewnętrzne na Twojej stronie www postępuj zgodnie ze zdrowym rozsądkiem. Twórz linki do treści, które mogą być pomocne dla twoich użytkowników.