Strony www – optymalizacja grafik i obrazów
W momencie w którym szybkość ładowania strony stała się jednym z czynników rankingowych wyszukiwarki Google optymalizacja stron internetowych jest ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Niezależnie od tego, czy posiadasz firmową stronę www, bloga czy sklep internetowy pewnie wiesz o tym, że opłaca się optymalizować każde zdjęcie, które jest wysyłane na serwer i wykorzystane do budowy strony www.
Kiedy mówimy o “optymalizacji zdjęć na potrzeby Internetu” możemy interpretować to pojęcie na wiele różnych sposobów:
1) optymalizacja obrazów w celu poprawy ich wyglądu
2) optymalizacja obrazów w celu poprawy szybkości ładowania strony internetowej
3) optymalizacja obrazów w celu poprawy indeksowania przez wyszukiwarki internetowe.
Odpowiednie typy plików graficznych – JPEG lub PNG
Jeśli zastanawiasz się nad tym jaki format plików graficznych wykorzystać na stronie www musisz wiedzieć o tym, że formaty, które są najczęściej wykorzystywane w witrynach internetowych to JPG i PNG.
Optymalizacja grafiki na potrzeby www
Zdjęcia powinny być zapisywane i przesyłane jako pliki JPG. Ten typ pliku może obsłużyć wszystkie kolory na zdjęciu przy stosunkowo małym rozmiarze pliku.
Grafika, szczególnie wykorzystująca duże, płaskie obszary koloru, powinna być zapisana jako PNG (wszelkie infografiki, wykresy, ikony). Pliki PNG są zazwyczaj lepszej jakości niż pliki JPEG, ale zwykle mają również większy rozmiar. Pliki PNG obsługują również przezroczystość (której będziesz zapewne potrzebował w momencie umieszczenia na stronie internetowej logotypu swojej firmy).
Istnieje jeszcze kilka innych plików graficznych, takich jak JPEG XR czy WebP, ale nie są one powszechnie obsługiwane przez wszystkie przeglądarki.
Zmień rozmiar i rozdzielczość obrazów
Im wyższa rozdzielczość obrazu, tym większy będzie rozmiar pliku. W przypadku materiałów drukowanych takich jak plakat, ulotka czy katalog obrazy w wysokiej rozdzielczości są dobrą rzeczą. Ale w przypadku stron www obrazy o dużych rozmiarach i wysokiej rozdzielczości mogą negatywnie wpłynąć na szybkość ładowania witryny. To z kolei prowadzi do pogorszenia pozycji strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Duże obrazy i długie czasy ładowania strony www są szczególnie irytujące dla użytkowników urządzeń mobilnych.
Jak więc zachować równowagę między rozmiarem a jakością? Po pierwsze, ważne jest, aby zrozumieć, że jeśli chodzi o obrazy, „rozmiar” jest terminem względnym. To, czego potrzebujesz uzyskania dobrej jakości wydruku, jest zwykle znacznie większe niż to, czego potrzebujesz do strony internetowej.
Oto 3 główne parametry składających się na „rozmiar”:
• Optymalny rozmiar pliku: liczba bajtów, które plik zajmuje na komputerze. Jest to czynnik, który może spowolnić działanie strony internetowej. Plik o wielkości 15 MB (megabajtów) jest ogromny. Plik o wielkości 300 KB (kilobajtów) jest znacznie bardziej rozsądny jeżeli ma być wykorzystany na stronie internetowej. Jeśli rozmiar pliku jest zbyt duży, oznacza to, że albo wymiary obrazu są ogromne, albo rozdzielczość jest zbyt wysoka.
• Rozmiar obrazu: rzeczywiste wymiary obrazu w pikselach. Na przykład typowy rozmiar obrazu na stronie internetowej lub blogu to ok. 800×600 pikseli.
• Rozdzielczość obrazu: parametr wykorzystywany zwykle w poligrafii – jest to jakość lub gęstość obrazu mierzona w punktach na cal (dpi). Profesjonalna drukarka może wymagać obrazów o rozdzielczości co najmniej 300 dpi, ale większość monitorów komputerowych wyświetla obraz w rozdzielczości 72dpi lub 92dpi. W przypadku sieci Internet nie potrzebujesz rozdzielczości większych niż 92 dpi.
Uzupełnij znaczniki Alt i Title
Znaczniki Alt nie będą widoczne dla użytkownika, ale dają wyszukiwarkom podstawowe informacje o tym, o co jest na zdjęciu / grafice. Po dodaniu obrazu do strony www uzupełnij znacznik alt frazą kluczową opisującą to, co pokazuje zdjęcie. Nazwy plików i znaczniki alt są szczególnie istotne w przypadku pozycjonowania stron produktowych w sklepach internetowych.
Wnioski
Optymalizacja zdjęć na stronę www to bardzo ważny element ogólnego procesu optymalizacji całej strony internetowej. Obrazy i grafiki to bardzo ważne elementy stron internetowych. Pozwalają odbiorcom lepiej zapamiętać treści w Twojej witrynie i nadają jej nowoczesny wygląd. Jednak obrazy, jeśli nie są zoptymalizowane pod kątem Internetu mogą stanowić poważne zagrożenie dla pozycji Twojej strony www w wynikach wyszukiwania.