Tworzenie sklepów internetowych – jakie elementy mają wpływ na cenę?
Znajomość kosztów budowy sklepu internetowego jest ważna, ponieważ pomaga oszacować koszty inwestycji potrzebnej do rozpoczęcia nowego biznesu online. Problem polega na tym, że tworzenie sklepów internetowych to złożony proces i istnieje wiele czynników z tym związanych, które ostatecznie mają wpływ na cenę sklepu internetowego i wysokość wydatków związanych z jego prowadzeniem.
Jak oszacować koszty stworzenia i prowadzenia sklepu internetowego?
Najlepszym sposobem oszacowania kosztów stworzenia i prowadzenia sklepu internetowego jest porównanie różnych skryptów ecommerce, modułów i usług dodatkowych, których będziesz potrzebować w zależności od Twoich wymagań biznesowych.
W tym wpisie postaram się podzielić analizę kosztów tworzenia i prowadzenia sklepu internetowego na kilka głównych podpunktów:
- Koszty hostingu
- Koszty przetwarzania płatności internetowych
- Koszty projektu sklepu internetowego i funkcjonalności / modułów dodatkowych
Koszty hostingu
Każda strona internetowa czy też sklep internetowy wymaga hostingu . To tutaj są przechowywane pliki Twojej witryny. Będziesz także potrzebować nazwy domeny, która jest adresem Twojej witryny w Internecie, np. siplex.pl.
Jeśli chodzi o hosting mamy do wyboru kilka różnych możliwości:
- Hosting współdzielony – opcja najprostsza i zazwyczaj najtańsza. Wybrany przez Ciebie dostawca usług hostingowych przydziela Ci niezbędne zasoby, a Ty co roku płacisz określoną kwotę. Użytkownik hostingu współdzielonego ma możliwość pobierania i wysyłania plików na serwer poprzez klienta FTP, lub poprzez specjalny panel uruchamiany z poziomu przeglądarki internetowej.
- VPS / VDS – Virtual Private / Dedicated Server – technologia hostingu z kilkoma odizolowanymi maszynami wirtualnymi na jednym fizycznym serwerze. Jako jego użytkownik masz prawo do kontrolowania całego procesu na poziomie użytkownika root. Jest to bardzo dobra opcja dla dużych i bardzo dużych sklepów internetowych.
- Serwer dedykowany – klient otrzymuje fizyczną maszynę, która ma określone parametry i jest umieszczona w specjalnie wyposażonym centrum danych. Z takiego rozwiązania korzystają zazwyczaj duże portale z dużą liczbą odwiedzających.
Koszty przetwarzania płatności internetowych
Wielu osób zaczynających swoją przygodę z prowadzeniem sklepu internetowego nie bierze pod uwagę opłat za przetwarzanie płatności internetowych i możliwości integracji bramek płatności z konkretną platformą eCommerce. Wybór odpowiedniego dostawcy płatności internetowych może mieć wpływ na Twój biznes, ponieważ w niektórych przypadkach obsługa płatności internetowych może znacznie zwiększyć Twoje koszty a co za tym idzie obniżyć zyski.
Dla przykładu prowizja od transakcji w przypadku Przelewy24 wynosi ok.1.9% w przypadku Tpay 1.8% a w przypadku PayU 2.2-2.5% + opłata stała (źródło: https://www.wpdesk.pl/blog/wybieramy-bramke-platnosci/)
Koszty projektu sklepu internetowego
Cena stworzenia sklepu internetowego zależy od wielu różnych czynników. Nie możemy tutaj podać jednej uniwersalnej ceny zaprojektowania i wdrożenia witryny ecommerce, ponieważ wszystko zależy od konkretnego projektu.
Czynniki mające wpływ na całkowity koszt projektu sklepu internetowego to m.in.:
- Ilość kategorii / produktów (szacunkowa)
- Funkcjonalności dodatkowe / niestandardowe ( integracja z Allegro, integracja z ceneo, czat z obsługą klienta) wersje językowe itp.
- Poziom złożoności projektu graficznego
- Responsywność sklepu (optymalizacja do użytku na urządzeniach mobilnych i tabletach)
- Ilość i jakość materiałów dostarczonych przez klienta (grafiki, opisy produktów i kategorii, materiały brandowe)