Tworzenie Stron WWW „od kuchni”
Całkiem niedawno opisywałem na blogu jak mniej więcej wygląda przygotowanie kampanii SEO. Dziś przyszedł czas na to aby w skrócie opisać proces tworzenia strony internetowej.
W naszym przypadku aby wykonać stronę www (niezależnie czy będzie to firmowa strona www, sklep internetowy czy strona produktowa typu one-page) musimy wykonać poniższe kroki:
1. Zebranie informacji i wytycznych od klienta
2. Wybór domeny internetowej
3. Wybór odpowiedniej platformy
4. Projekt i wdrożenie strony www
5. Uruchomienie strony www
Krok 1: Zebranie informacji i wytycznych od klienta
Przygotowanie projektu strony www poprzedzone jest zebraniem od klienta kompletu informacji dotyczących jego oczekiwań i preferencji oraz tematyki strony internetowej. W pierwszym etapie prosimy również klienta o dostarczenie materiałów na stronę www oraz przesłanie przykładowych linków do stron, które spełniają jego oczekiwania zarówno pod względem funkcjonalnym jak i estetycznym.
Krok 2: Wybór domeny internetowej
Nazwa domeny to przyjazny adres URL, który można wpisać w przeglądarce, aby uzyskać dostęp do strony internetowej. Przykładowe domeny to:
- siplex.pl
- madent-kielce.pl
- zdrowenogi24.pl
W przypadku większości witryn pierwszym celem przy wyborze nazwy domeny jest rejestracja domeny najwyższego poziomu .pl, gdy tylko jest to możliwe. Nazwa domeny zapewnia wartościowy branding strony www oraz firmy. Dobrze jest gdy nazwa domeny zawiera istotne słowo kluczowe i jest łatwa do wymówienia, zapamiętania
Koszt rejestracji domeny najwyższego poziomu .pl może być bardzo różny w zależności od tego w jakiej firmę zdecydujemy się zarejestrować domenę. Wiele firm oferuje różnego rodzaju promocje typu „5 domen za złotówkę” natomiast w przypadku przedłużania tych domen na kolejny rok nie jest już tak różowo. Dla przykładu: koszt przedłużenia domeny z końcówką .pl w home.pl wynosi 123 zł brutto, w hekko.pl ten koszt wynosi 84,87zł brutto
Krok 3: Wybór odpowiedniej platformy
Na rynku dostępnych jest wiele mniej lub bardziej rozbudowanych rozwiązań. Wybór odpowiedniego oprogramowania zależy od tego jakie są oczekiwania klienta. W zależności od tego czy projektujemy firmową stronę www, czy sklep internetowy możemy skorzystać z Drupala, WordPressa, Joomli, Prestashop, OpenCart, Woocommerce czy Magento. Więcej informacji na temat poszczególnych CMSów i sklepów internetowych możecie znaleźć na naszym blogu (np. we wpisie: Tworzenie firmowej strony www – od czego zacząć)
Krok 4: Projekt i wdrożenie strony www
Jest to z pewnością najbardziej złożona część procesu tworzenia strony internetowej. Na tym etapie musimy:
1. Stworzyć graficzny projekt strony internetowej biorąc pod uwagę wszelkie wytyczne uzyskane wcześniej od klienta, zwracając przy tym uwagę na typografię, palety kolorów itp. (przy okazji tłumacząc, że „Comic Sans to nie jest dobra czcionka na stronę internetową”) W tym miejscu trzeba wziąć pod uwagę to, że każda strona internetowa ma określoną grupę odbiorców, którzy mają wyraźne preferencje dotyczące określonych stylów projektowych.
2. Po akceptacji projektu graficznego zakodować, przetestować i uzupełnić treściami dostarczonymi przez klienta. Czas kodowania i testów to ok. 7 – 10 dni roboczych w zależności od wielkości i złożoności strony www.
Krok 5: Uruchomienie strony www
Uruchomienie strony www to kwestia odpowiedniego skonfigurowania zakupionej wcześniej domeny i przesłania na serwer gotowego projektu stworzonego w kroku 4. Na tym etapie przekazujemy również klientowi wszelkie dane potrzebne do zalogowania w panelu administratora systemu CMS lub sklepu internetowego.
Podsumowanie
Powyższa lista to tylko ogólny zarys tego co musimy zrobić aby klient mógł się ostatecznie cieszyć nowoczesną stroną www. Jeśli potrzebujecie dobrze zaprojektowanej strony internetowej, sklepu internetowego czy portalu to zapraszamy do kontaktu
Zdjęcie: [1]