Zalety i wady sklepów internetowych typu Saas
SaaS to skrót od Software-as-a-Service. Platformy SaaS to aplikacje działające w chmurze. Jest to usługa oparta na subskrypcji, za którą klienci płacą ustaloną miesięczną kwotę dostawcy oprogramowania. Użytkownicy, którzy zdecydują się na skorzystanie z aplikacji działającej w oparciu o model SaaS mogą bardzo szybko uruchomić sklep internetowy bez konieczności kodowania i wiedzy technicznej. W dzisiejszym wpisie postaram się krótko omówić zalety i wady sklepów internetowych działających w oparciu o model SaaS.
Zalety sklepów internetowych działających w oparciu o model SaaS
Szybka konfiguracja i uruchomienie sklepu internetowego
klepy internetowe SaaS mogą pomóc firmom szybko wejść na rynek. Platformy SaaS mają zwykle przyjazne dla użytkownika interfejsy, gotowe motywy graficzne i wiele gotowych integracji z usługami zewnętrznymi (np. płatności online), które mogą znacznie przyspieszyć uruchomienie sklepu internetowego. Platformy SaaS są nie tylko często łatwiejsze do wdrożenia, ale także proste w utrzymaniu. Użytkownik takiego sklepu nie musi samodzielnie aktualizować oprogramowania ani zajmować się zadaniami związanymi z hostingiem.
Bezpieczeństwo
Większość sklepów internetowych opartych o SaaS zapewnia użytkownikom standardowo zgodność z PCI na poziomie 1, co oznacza, że nie musisz inwestować dodatkowego czasu i pieniędzy, aby zabezpieczyć swój sklep internetowy. Ponadto wszystkie nowe aktualizacje i poprawki zabezpieczeń są wdrażane automatycznie.
Pomoc techniczna
Sklepy internetowe SaaS zazwyczaj obejmują bezpłatną pomoc techniczną w ramach opłacanego comiesięcznego pakietu. Zapewniają dedykowane wsparcie dla użytkowników, które jest dostępne 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu przez telefon, komunikatory, e-mail itp. Zawsze, gdy napotkasz problem, możesz szybko uzyskać pomoc.
Wady sklepów internetowych SaaS
Brak możliwości personalizacji sklepu internetowego
Platformy SaaS wykorzystują gotowe szablony i wbudowane funkcjonalności. Chociaż te kwestie sprawiają, że tego typu platformy są łatwe w użyciu i konfiguracji to w wielu przypadkach okazuje się, że brak jest możliwości dostosowania sklepu pod konkretną branżę czy konkretnego klienta. Optymalizacja pod SEO również jest bolączką tego typu rozwiązań.
W przeciwieństwie do sklepów internetowych opartych na platformach Open Source większość platform eCommerce SaaS nie zapewnia dostępu do kodu źródłowego swojego oprogramowania.
Utrata kontroli
Sklepy internetowe oparte na oprogramowaniu Open Source zapewniają właścicielom firm dużą kontrolę. W przypadku rozwiązania typu SaaS znaczna część tej kontroli należy do zewnętrznego dostawcy. Jeśli nie chcesz, aby ktoś inny zarządzał Twoimi ważnymi danymi (np. miał dostęp do informacji o klientach i zamówieniach) to sklep internetowy oparty o model SaaS nie będzie dla Ciebie odpowiednim rozwiązaniem
Nie jesteś właścicielem sklepu internetowego
Klienci którzy zdecydują się na sklep internetowy działający w modelu SaaS muszą być przygotowani na comiesięczną opłatę. Jeśli opłata nie zostanie uiszczona ich sklep przestanie działać. W przypadku sklepów SaaS nie możemy pobrać kodu źródłowego i zainstalować go na innym serwerze. Platforma SaaS może zbankrutować, zmienić swoje wymagania licencyjne lub funkcjonalności, podnieść opłaty abonamentowe, a klient nie ma na to praktycznie żadnego wpływu.