Strona główna

Słownik SEO SEM

Adder
Program bądź skrypt służący do automatycznego lub półautomatycznego dodawania wpisów do katalogów, precli, forów, czy mikroblogów. Addery pozwalają na uzyskanie masy wpisów jednak wpisy te są zazwyczaj słabej jakości. Obok adderów istnieją również tzw. Semi-addery, które automatyzują wyłącznie proces wypełniania formularza – wypełniając pola wcześniej zdefiniowanymi danymi. Z tego wszystkiego najlepiej działa oczywiście katalogowanie ręczne w dobrych katalogach, ale mimo wszystko addery i semi-addery są nadal popularnym narzędziem.

Adsense
Program partnerski obsługiwany przez Google, oparty o boksy reklamowe i system rozliczania PPC (Pay Per Click). Zgodnie z regulaminem za każde kliknięcie w link sponsorowany właściciel strony dostanie procent z kwoty jaką pobiera za to Google. Pieniądze nie są wypłacane od razu, ale są zliczane i gdy ich suma przekroczy 100 dolarów będzie ona przekazana w postaci czeku wysyłanego pocztą lub bezpośredniego przelewu na konto właściciela konta adsense. Koszt pojedynczego kliknięcia w reklamę jest uzależniony od konkurtencyjności frazy kluczowej i jakości strony publikującej reklamy.

Adwords
Jest to system reklamy kontekstowej stworzony przez Google. System ten oparty jest o boksy reklamowe i rozliczenia typu PPC (Pay Per Click). Reklamy są wyświetlane w postaci bloków reklamowych obok wyników wyszukwiania. Cena takiej reklamy jest uzależniona od jej umiejscowienia w strukturze wyszukiwarki i względem innych reklam oraz od konkurencyjności frazy kluczowej przy której wynikach wyszukiwania publikowana jest reklama. Reklamy typu Adwords są jedną z podstawowych form promocji w początkowym okresie instnienia strony w wyszukiwarkach, przed osiągnięciem efektów pozycjonowania strony w wynikach organicznych.

Alexa (www.alexa.com)
Witryna prowadząca ranking najpopularniejszych stron w internecie wg języka, kraju itp., jednak zliczanie statystyk oparte jest na programie szpiegującym – Alexa Toolbar. Wyniki prezentowane przez serwis odbiegają od rzeczywistości, jednak nie należy traktować tych danych jako na całkowicie nieprzydatnych. Statystyki te powinny stanowić dla użytkownika jedno ze źródeł danych na temat popularności danej strony internetowej.

Alt
Atrybut HTML służący do ustawienia tekstu alternatywnego w znaczniku w przypadku gdy obrazek nie zostanie załadowany. Atrybut ten jest "widziany" przez roboty dlatego często w znaczniku tym umieszczane są słowa kluczowe. Techniki tej nie należy stosować w nadmiarze.

Analiza słow kluczowych
Jeden z pierwszych etapów pozycjonowania. Analiza przeprowadzana zazwyczaj przed rozpoczęciem pozycjonowania w wyszukiwarkach. Podczas analizy badane są m.in trendy użytkowników (najczęściej wyszukiwane przez użytkowników słowa i frazy powiązane z daną branżą), konkurencyjność słów kluczowych, współczynnik konwersji( procentowy wskaźnik realizacji celu - gdzie celem może być np. złożenie zamówienia)

Anchor Text
Tekst objęty znacznikiem anchor tekst. Umieszcza się w nim słowa kluczowe, na które dana strona jest pozycjonowana. Jest on jednym z podstawowych parametrów link popularity (przenosi Page Rank i informacje tematyczną zawartą w treści (anchor tekście linku).

Artykuł sponsorowany
Forma reklamy pojegająca na odpłatnym publikowaniu materiałów reklamowych w postaci artykułu w branżowych serwisach internetowych, na blogach lub innych stronach www. Artykuł taki promuje w określony sposób firmę, usługę, lub produkt. Opłaty za artykuły sponsorowane często są bardzo podobne do cen tradycyjnych reklam.

Atrybut "nofollow"
Atrybut powodujący, że robot wyszukiwarki natrafiając na linka z tym atrybutem nie podąży za nim, tzn strona do której prowadzi link posiadający atrybut "nofollow" zostanie zignorowana przez robota. Co za tym idzie linki posiadające ten atrybut są "bezwartościowe" jeśli chodzi o pozycjonowanie.

Ban
Jest to trwałe bądź czasowe całkowite usunięcie strony z wyników wyszukiwania wyszukiwarki. Kara tego typu nakładana jest na domeny, na których zostały wykorzystane nieetyczne techniki pozycjonowania, a więc m.in. doorway pages, spam, cloaking itp. Ban stosowany jest za rażące naruszenie regulaminu wyszukiwarki. Istnieje możliwość przywrócenia strony do stanu z przed nałożenia kary przez wysłanie “prośby o ponowne rozpatrzenie” po usunięciu wszystkich czynników, które były niezgodne z regulaminem.

Backlink (link przychodzący)
Jest to link umieszczony na innym serwisie kierujący do strony pozycjonowanej. Pozycjonowanie stron polega na zdobyciu jak największej ilości tego typu linków, a więc na zwiększeniu tzw. link popularity. Jednym z podstawowych czynników branych pod uwagę podczas ustalania pozycji adresu strony www w wynikach wyszukiwania jest ilość i jakość linków przychodzących.

Black-Hat SEO
Pozycjonowanie z wykorzystaniem nieetycznych technik zabronionych przez wyszukiwarki – zazwyczaj technik spamerskich (ukryte teksty, doorway pages). Pozycjonowanie takie jest ryzykowne, ponieważ może doprowadzić o usunięcia strony z wyników wyszukiwania lub wpadnięcie strony w tzw. filtr.

Boks reklamowy
Odpowiednie wydzielone miejsce na stronie, lub w wyszukiwarce gdzie umieszczane są linki sponsorowane, reklamy tekstowe lub innego rodzaju np. banery reklamowe. Stosowane są najczęściej w systemach reklamy kontekstowej oferowane przez duże serwisy takie jak Google czy Onet. Ta metoda promocji w sieci jest o wiele mniej uciążliwa dla użytkowników niż np. reklamy typu popup.

Caffeine
Jest to nowy silnik wyszukwiarki Google. Zmiany w algorytmie silnika wyszukiwarki spowodowały m.in przyspieszenie zwracania wyników, zwiększenie ilości prezentowanych wyników, spersonalizowanie wyników, oraz ograniczenie spamu. Strony o niższej wartości oraz wpisy na tych stronach nie pojawią się w wynikach wyszukiwania. Wzrosła za to wartość tematycznych linków i jednocześnie stały się one niezbędne do pojawienia się strony w wynikach.

Canonical
Jest to atrybut znacznika , umieszczany w sekcji head w przypadku kiedy podstrony danego serwisu zawierają różne wersje tej samej treści wygenerowane na podstawie podstronny wskazanej przez ten właśnie atrybut. Atrybut ten stosowany jest w obrębie jednej domeny do niwelowania skutków tzw. duplicate content.

Cloaking
W znaczeniu dosłownym "maskowanie, ukrywanie", w branży SEO oznacza zabronioną technikę, która polega na wysyłaniu wyszukiwarce innej wersji witryny niż użytkownikom. Cloaking jest uzasadniony w przypadku stron flash, gdyż tego formatu wyszukiwarki nie potrafią w pełni rozpoznawać stron wykonanych tą metodą i wymagana tu jest alternatywna forma witryny. Efektem stosowanie cloakingu jest ban w wyszukiwarce.

CPA (Cost Per Action)
Jest to stawka za wykonanie określonego działania przez internautę.Inaczej jest to koszt uzyskania jednej, określonej akcji wywołanej emisją kampanii reklamowej. Stosunek liczby akcji do kosztów całej kampanii bannerowej. W tym przypadku reklamodawca płaci za akcję czyli za coś co przyniesie mu zysk(akcją może być np. złożenie zamówienia w sklepie internetowym, bądź rejestracja nowego użytkownika)

CPC (Cost per click)
Jest to system opłat za kampanie reklamowe w wyszukiwarkach. Jest to stawka za jedno kliknięcie w reklamę. Koszt uzyskania pojedynczego kliknięcia w nośnik reklamowy, obliczany, jako stosunek liczby kliknięć w reklamę do kosztów całej kampanii.

CPM (Cost Per Mille)
Jest to wskaźnik reprezentujący kwotę jaką reklamodawca musi zapłacić za każde 1000 wyświetleń reklamy. Wskaźnik ten obliczany jest na podstawie liczby odsłon witryny internetowej.

CR (Conversion Rate)
Wskaźnik skuteczności kampanii reklamowej wyrażający się stosunkiem liczby akcji podjętych przez użytkownika (np. zwiedzenie witryny reklamodawcy) do liczby sytuacji, w których mogły być one podjęte. Np. ile osób, które widziało reklamę wykonało określoną akcję (np. zarejestrowało się w sklepie internetowym).

Crawler
Jest to swego rodzaju robot, który przegląda strony i indeksuje je. Robot ten porusza się po sieci dzięki odnośnikom tekstowym (linkom), które zawarte są w kodzie źródłowym strony internetowej. Bot ten zagłębia się tylko w kilka poziomów odnośników dlatego aby ułatwić mu odnalezienie danej podstrony witryny stosuje się tzw. mapę strony, która dostarcza mu informacji o ilości i adresach wszystkich linków na stronie. Częste odwiedzanie strony przez roboty (crawlery) przyśpiesza indeksowanie strony internetowej.

CTR (Click Through Rate)
Parametr procentowy określający ilość kliknięć reklamy przez internautów na sto wywołań tej reklamy (niekoniecznie na tej samej stronie). Znaczący wpływ na CTR ma umiejscowienie reklamy, jej wygląd oraz zgodność tematyczna ze stroną na której jest wyświetlana. Wartośc współczynnika CTR jest jako iloraz dwóch następujących wartości: liczby kliknięć na reklamę i całkowitej liczby wyświetleń reklamy.

DMOZ
Jest to największy w internecie katalog stron tworzony i moderowany przez ludzi z całego świata. Czas oczekiwania na opublikowanie w katalogu zgłaszanej strony wynosi od kilku tygodni do kilku miesięcy, ze względu na ogromną liczbę zgłoszeń. Dane z katalogu DMOZ są wykorzystywane również przez Netscape Search, AOL Search, Google, Lycos, HotBot, DirectHit i inne. Obecnie właścicielem DMOZ jest koncern AOL Time Warner.

Dopasowanie ścisłe
Jest to odpowiednia forma dopasowania słów kluczowych w reklamach AdWords. Reklama zostanie wyświetlona, gdy zapytanie użytkownika będzie zawierało identyczne słowa kluczowe czy frazy wpisane w konkretnej kolejności i bez dodatkowych słów. Reklamy wyświetlane właśnie w ten sposób charakteryzują się mniejszą liczbą wyświetleń danego hasła, ale również większym współczynnikiem klikalności (CTR), niż w przypadku dopasowania przybliżonego czy dopasowania do wyrażenia.

Długi ogon (Long Tail)
Jest to technika pozycjonowania polegająca na promowaniu strony w wyszukiwarce na dużą ilość niszowych słów kluczowych, które w sumarycznym rozrachunku mogą generować większy ruch niż wysoka pozycja na wyłącznie kilka popularnych fraz. Long tail jest bardzo pozytywnym zjawiskiem ponieważ generuje głównie wejścia użytkowników, którzy są zainteresowani daną usługą lub produktem.

Duplicate Content
Metoda powielania takiej samej treści na kilku witrynach lub kilku podstronach w obrębie tej samej domeny. Zazwyczaj karą wymierzaną za stosowanie powyższej metody jest filtr, strony, które zawierają zduplikowaną treść nie są z reguły publikowane w wynikach wyszukiwania.

Dynamic content
Jest to dynamicznie tworzona treść na stronie internetowej, zmienia się ona w zależności od pewnych danych. Mogą to być rekordy w bazie danych, dane użytkownika, czy też pewne zaznaczone opcje na stronie. Przykładem może być strona wielojęzyczna, w której skrypt PHP podstawia treść w zależności przykładowo od pola user-agent generowana treść się zmienia, natomiast adres URL pozostaje bez zmian.

Druga strona