Typy stron www
Początkowo wszystkie strony www miały wyłącznie charakter informacyjny. Składały się one z zwykłego tekstu i odnośników do kolejnych zakładek. Z czasem zaczęto dodawać elementy graficzne. Kiedy Tim Berners-Lee stworzył swoją pierwszą stronę www, nawet nie podejrzewał, że ta technologia ewoluuje w tak krótkim czasie!
Obecnie istnieje tak wiele różnych rodzajów stron internetowych , że czasem trudno jest przyporządkować daną witrynę do określonej kategorii. Poniżej postaram się krótko opisać kilka typów stron www, ich unikalne cechy i zalety.
Blog osobisty
Blog osobisty to strona internetowa z regularnie dodawanymi postami (wpisami) zawierającymi tekst, obrazy i multimedia. Blogi zwykle oprócz wpisów zawierają kilka dodatkowych zakładek. Ich liczba zależy od autora. Struktura bloga jest zawsze prosta i przejrzysta (a przynajmniej taka być powinna).
Wśród różnych typów stron www blog pozwala w najlepszy a zarazem najprostszy sposób pozwala podkreślić indywidualność autora.
Zalety posiadania strony www typu blog
- daje możliwość pisania o rzeczach, które Cię interesują i dzielenia się nimi z innymi
- daje możliwość szybkiego nawiązywania nowych znajomości i komunikowania się z ludźmi
- skutecznie buduje reputację
- daje szansę na uzyskanie dodatkowego dochodu pasywnego (usługi eksperckie, reklama, programy partnerskie, itp.).
Strony www typu landing page
Głównym celem stron internetowych typu landing page jest przekonanie użytkownika do wykonania konkretnej czynności np. zapisania się na newsletter, kurs czy kupowania produktu. Oznacza to, że dobrze zaprojektowany landing page powinien zawierać jak najwięcej informacji o promowanym produkcie lub usłudze, generować zainteresowanie i chęć dokonania zakupu.
Projektując strony www typu landing page należy pamiętać o tym, że projekt powinien składać się z sekcji, z których każda będzie odpowiadać na jedno konkretne pytanie: „ile to kosztuje?”, „Dlaczego jest to najlepsza oferta w Internecie ?” Tło poszczególnych sekcji powinno być zmieniane na przemian: biały, szary, biały, szary itp.
Zalety posiadania strony www typu landing page
- dobrze zaprojektowany landing page zapewnia najwyższy współczynnik konwersji
- duża prędkość ładowania nawet na urządzeniach z wolnym połączeniem internetowym
- świetny sposób na zbudowanie bazy potencjalnych klientów: nawet jeśli użytkownik niczego nie kupuje, często zostawia adres e-mail
- strona www typu landing page jest stosunkowo tania w wykonaniu
Firmowe strony www – wizytówki
Firmowe strony www – wizytówki są jednym z najlepszych sposobów zwiększenia obecności małych firm w Internecie . Głównym celem tego typu witryn jest prezentacja oferty firmy, produktów i usług oraz zapewnienie potencjalnym klientom wielu możliwości kontaktu (telefon, email, mapki Google, linki do portali społecznościowych)
Projekt graficzny tego typu witryny może być zarówno prosty i nieskomplikowany, jak i złożony, a nawet ekskluzywny. Krótko mówiąc projekt firmowej strony www musi obrazować styl, branże i profil działalności firmy.
Zalety posiadania firmowej strony www
- wygodne i zazwyczaj łatwe w zarządzaniu rozwiązanie
- możliwość modernizacji w przyszłości
- możliwość szybkiego zaprojektowania i wdrożenia tego typu strony www
- idealne rozwiązanie do prezentacji oferty usług i produktów danej firmy
- doskonały sposób na przyciągnięcie potencjalnych partnerów i klientów
- wygodne narzędzie do testowania rynku
Sklep internetowy
Sklep internetowy jest doskonałym kanałem sprzedaży. Jest również jednym z najlepszych rozwiązań do prezentacji dużej liczby produktów / usług. Sklepy internetowe zazwyczaj mają dość złożoną strukturę. Tego typu witryna z reguły zawiera katalog produktów ze szczegółowymi opisami, warunkami dostawy i cenami. Witryna ecommerce różni się od innych typów stron www tym, że posiada wbudowane rozwiązania i moduły, które pozwalają zautomatyzować proces kupna i sprzedaży produktów online.
Wygląd sklepu internetowego może być bardzo różny i zmieniać się w szerokim zakresie w zależności od branży – od bardzo prostych sklepów internetowych oferujących produkty typu handmade po złożone i wyrafinowane rozwiązania (np. internetowy sklep sportowy marki Adidas czy Puma).
Zalety posiadania sklepu internetowego
- nowe możliwości biznesowe
- ekspansja rynku
- możliwość przyciągnięcie ogromnej liczby potencjalnych klientów
- redukcja kosztów w stosunku do kosztów prowadzenia sklepu stacjonarnego
Strona www z portfolio
Strony www z portfolio mają na celu przyciągnięcie uwagi szerokiego grona odbiorców poprzez prezentacje najlepszych prac autora. Tego typu strony www zyskały największą popularność wśród fotografów, kamerzystów, grafików, twórców stron internetowych itp.
Projektując stronę www z portfolio, nie musisz dodawać każdego projektu, nad którym kiedykolwiek pracowałeś. Zamiast tego skup się na stworzeniu odpowiednich kategorii i wyróżnianiu najlepszych prac. Witryna z portfolio jest z natury nieco bardziej kreatywna, więc tutaj mamy możliwość wypróbowania unikalnych, niestandardowych układów, ciekawych funkcji i efektów wizualnych.
Zalety posiadania strony www z portfolio
- idealne rozwiązanie do zaprezentowania prac / projektów
- sprawdzony sposób na podniesienie wiarygodności
- strona portfolio zwiększa szanse na pozyskanie odpowiednich klientów
- doskonały sposób na wyróżnienie się na tle konkurencji