wlasny-sklep-internetowy-www
E-commerce
0

Własny sklep internetowy czy marketplace – co wybrać

Kiedy firma zdecyduje się rozpocząć sprzedaż swoich produktów przez internet musi podjąć decyzję czy zainwestować we własny sklep internetowy czy może sprzedawać produkty w popularnych marketplace’ach (Allegro, Amazon, eBay). W dzisiejszym wpisie omówimy różnice pomiędzy dwoma najpopularniejszymi sposobami sprzedaży produktów w internecie, czyli własnym sklepem internetowym a sprzedażą na platformie marketplace.

Marketplace vs własny sklep internetowy. Czym się różnią?

  • Sklep internetowy to platforma, za pomocą której możesz wystawiać i sprzedawać swoje produkty. Sklep będzie zawierał tylko Twoje produkty, które zazwyczaj są podzielone na kategorie. W przypadku sprzedaży w witrynie eCommerce zaangażowane są dwie strony, kupujący i sprzedawca.
  • Marketplace to platforma zakupów online, na której produkty są sprzedawane przez wielu sprzedawców. Kupujący mogą kupować podobne produkty od wielu sprzedawców. W sprzedaż na platformie marketplace zaangażowane są trzy strony: kupujący, sprzedawca i administrator portalu.

Własny sklep internetowy – zalety

Obecność firmy w Internecie, niezależnie od branży, ma ogromny wpływ na jej sukces. Oto kilka aspektów, w których własny sklep internetowych przewyższa marketplace:

  • Brak prowizji: sprzedaż online, nawet we własnym sklepie, będzie zawierała prowizję od każdej transakcji dla dostawcy płatności internetowych, ale to, co zarobisz na produktach należy do Ciebie. We własnym sklepie internetowym jedynym stałym kosztem (nie licząc kosztów ponoszonych na marketing i reklamę) jest koszt utrzymania sklepu (hosting, domena) oraz opłata za „płatności internetowe”.
  • Brak ograniczeń w sposobie prezentacji swojej marki: Kiedy tworzysz własny sklep internetowy, aby sprzedawać produkty, masz pełną kontrolę nad tym, jak chcesz prezentować swoją markę. Dzięki własnemu sklepowi internetowemu możesz spersonalizować swoje podejście do potencjalnych klientów. Sprzedaż na platformie marketplace może mieć pod tym względem pewne ograniczenia – należy się trzymać z góry określonego projektu graficznego, układu czy wyglądu zdjęć produktowych.
  • Łatwe śledzenie ruchu i konwersji: w swoim sklepie internetowym możesz w prosty sposób dodać skrypt Analytics, który pozwoli Ci zobaczyć, ilu odwiedzających przegląda Twoje produkty i dokonuje zakupów. Sprzedaż na platformie marketplace utrudnia dokładne śledzenie tego rodzaju danych.
  • Mniejsza konkurencja: chociaż można śmiało powiedzieć, że zawsze będzie istnieć konkurencja bez względu na to, jak zdecydujesz się sprzedawać swoje produkty. Konkurencja będzie jednak zdecydowanie mniejsza jeśli będziesz sprzedawał produkty we własnym sklepie internetowym. Na popularnych platformach marketplace możesz sprzedawać swoje produkty razem z innymi firmami posiadającymi te same lub podobne produkty. Przy tak dużej dostępności podobnych produktów od wielu sprzedawców bardzo ciężko wyróżnić swoją ofertę.

Zalety sprzedaży w marketplace’ach

Duże platformy marketplace to zdecydowanie łatwiejsza i szybsza opcja sprzedaży produktów online.

Oto kilka korzyści ze sprzedaży produktów na dużych platformach handlowych:

  • Niższa opłata startowa i koszty marketingu: Budowa własnego sklepu internetowego może być kosztowna. Tworząc sklep internetowy najprawdopodobniej będziesz musiał zatrudnić programistę, który pomoże Ci poprawnie skonfigurować sklep, lub zlecić stworzenie takiego sklepu firmie zewnętrznej. Jeśli zdecydujesz się na sprzedaż na platformie marketplace, opłata startowa jest niższa, cały marketing jest wykonywany przez właścicieli takiej platformy, a koszty kurierów czy płatności internetowych często są przez nich pokrywane.
  • Dostęp do większej liczby klientów: Platformy marketplace mają szerokie grono klientów, którzy regularnie odwiedzają ich portale, aby przeglądać i kupować produkty, więc dodatkowy marketing z Twojej strony nie jest wymagany, aby przyciągnąć więcej klientów.
  • Większe zaufanie: Klienci korzystający z platform marketplace mają już do nich duże zaufanie, dlatego jest bardziej prawdopodobne, że kupią Twój produkt na platformie marketplace niż w Twoim sklepie internetowym, gdy natkną się na niego po raz pierwszy.

 Wnioski

Zarówno sprzedaż na platformach marketplace, jak i we własnym sklepie internetowym może być opłacalna. Mimo to oba podejścia mają swoje zalety i wady. Sprzedaż na platformach handlowych nie pomoże w budowaniu świadomości marki i zwiększaniu lojalności wśród klientów. Natomiast stały rozwój sklepu internetowego może być kosztowny. Zawsze istnieje również możliwość sprzedaży produktów przy użyciu obu technik. Wiele firm stosuje takie podejście, ponieważ otwiera ono firmę na znacznie większą liczbę nowych klientów. Klientów z platformy marketplace można również przekierować do własnego sklepu internetowego.

5/5 - (3 votes)
Kamil Niewczas
Webdesigner, webdeveloper, pasjonat IT i nowoczesnych technologii. Moja przygoda z komputerami zaczęła w 1994 roku kiedy to stałem się szczęśliwym posiadaczem Amigi 1200. Interesuję się wszystkim co jest związane z tworzeniem stron www i szeroko pojętym marketingiem internetowym. Mogę zaoferować praktyczną wiedzę i usługi z zakresu tworzenia stron internetowych ludziom, którzy chcą zaistnieć w sieci, bądź odświeżyć obecną witrynę, ale nie wiedzą jak się za to zabrać. Mieszkam w Kielcach (województwo świętokrzyskie) jednak obszar mojej działalności jest właściwie nieograniczony. Jako SIPLEX Studio z powodzeniem obsługujemy klientów z całego kraju.
Podobne posty
Pozycjonowanie sklepów internetowych
Pozycjonowanie sklepów internetowych w 2017
jak-powinien-wygladac-opis-produktu-w-sklepie-internetowym
Jak powinien wyglądać opis produktu w sklepie internetowym?
sklepy internetowe
Sklepy internetowe: OpenCart czy WooCommerce – porównanie

Zostaw komentarz

Twój Komentarz*

Twoje Imię*
Twoja strona