Modele biznesowe w sklepach internetowych
Business-to-Business(B2B)
E-commerce
0

Modele biznesowe w sklepach internetowych

Każdy sklep internetowy ma własny model biznesowy. Wybór modelu biznesowego dla sklepu internetowego jest wyzwaniem, szczególnie dla początkujących właścicieli witryn e-commerce, którzy mają niewielkie lub żadne doświadczenie w handlu w internecie.

Wybór odpowiedniego modelu dla twojego sklepu internetowego jest niezbędny do zapewnienia stałych zysków. Wszystko to zależy od tego, co planujesz sprzedawać i jaki model zastosujesz do sprzedaży swoich produktów.

Jakie produkty chcesz sprzedawać w sklepie internetowym?

Piękno handlu w internecie polega na tym, że można w ten sposób sprzedawać prawie wszystko. W swoim sklepie internetowym możesz sprzedawać produkty fizyczne (odzież, obuwie, elektronikę, części samochodowe), produkty cyfrowe (ebooki) lub usługi takie jak tłumaczenia czy korepetycje online.

Produkty fizyczne

Jest to najczęściej sprzedawany towar w sklepach internetowych. Produkty fizyczne (prawie wszystko, co wymaga pakowania, wysyłki i dostawy) często osiągają najwyższą sprzedaż.

Ale jak zdecydować, które produkty sprzedawać w internecie ?

Wybierz to, co Cię pasjonuje. Jeśli lubisz samochody możesz zdecydować się na sprzedaż części i akcesoriów samochodowych? Jeśli lubisz książki możesz stworzyć księgarnię online. Handel w internecie daje doskonałą okazję do przekształcenia pasji w rentowny biznes.

Przeanalizuj wybraną branżę, przeprowadź badanie słów kluczowych dotyczące produktu, który chcesz sprzedać. W ten sposób możesz dokładnie określić popyt na swój produkt.

Produkty cyfrowe

Istnieje wiele produktów cyfrowych, które można dostarczyć klientowi online. Od ebooków i audiobooków po gotowe motywy stron www opartych na WordPressie czy Drupalu. Jeśli jesteś projektantem stron www, copyrighterem czy grafikiem komputerowym możesz a nawet powinieneś stworzyć sklep internetowy z produktami cyfrowymi. Masz do wyboru całe mnóstwo produktów, które mógłbyś sprzedawać w sklepie internetowym.

Usługi

Jeśli masz ekipę wykwalifikowanych tłumaczy, sprzątaczek, lub jesteś ekspertem w dziedzinie stylizacji włosów, który oferuje wizytę w domu klienta, dlaczego nie stworzyć strony www, która pomoże Ci sprzedawać te usługi online?

Rodzaje modeli biznesowych w e-commerce

Business-to-Business (B2B)

Jeśli charakter Twoich produktów lub usług jest ukierunkowany na zaspokojenie potrzeb firm, najlepszym rozwiązaniem jest wykorzystanie modelu B2B. Najważniejszym wyzwaniem, przed którym staniesz, jest przekonanie dużych firm, że Twoje produkty / usługi są lepsze od innych.

Zaletą tego modelu biznesowego jest to, że kwoty zamówień są zwykle duże, a same zamówienia są zazwyczaj powtarzalne.

Business-to-Consumer (B2C)

Jest to model, który powinieneś przyjąć, jeśli twoje produkty / usługi są skierowane przede wszystkim do osób fizycznych. Potencjalny klient znajduje Twoją stronę internetową i określa, czy Twój produkt może zaspokoić jego potrzeby.

Po przejrzeniu Twojej oferty klient może zdecydować o złożeniu zamówienia.

Customer-to-Customer (C2C)

C2C oznacza konsumenta dla konsumenta. Jest to model biznesowy, w którym osoby fizyczne bezpośrednio sprzedają sobie produkty. W Internecie duże platformy handlowe, takie jak Allegro, OLX czy eBay, umożliwiają korzystanie z tego modelu biznesowego milionom małych sprzedawców na całym świecie.

Wadą modelu C2C jest to, że nie jest on skalowalny – dlatego odnoszący sukcesy sprzedawcy C2C często otwierają działalność gospodarcze i przechodzą na model B2C, aby dalej móc się rozwijać.

Niemal niemożliwe jest również zbudowanie marki sprzedającej tylko C2C, ponieważ nawet nie prezentujesz marki: jesteś tylko indywidualnym sprzedawcą. Chociaż można zyskać dobrą reputację i rozpoznawalność jako sprzedawca indywidualny, nie zastąpi to posiadania firmy.

Consumer-to-Business (C2B)

Jest to model biznesowy, w którym niezależni pracownicy (freelancerzy) pracują nad zadaniami dostarczonymi przez klientów. Większość tych klientów to podmioty handlowe, a freelancerzy to często osoby fizyczne. Dobrymi przykładami są niezależni artyści, pisarze, projektanci i twórcy oprogramowania, graficy, prawnicy, tłumacze i księgowi. Blogerzy, którzy sprzedają powierzchnię reklamową na swoich stronach internetowych, również biorą udział w transakcji C2B.

Wnioski

Niezależnie od tego, jaki jest twój pomysł na biznes, istnieje odpowiedni model biznesowy, z którego możesz skorzystać. Najeży je przeanalizować a następnie wybrać opcję odpowiednią dla Twojego biznesu.

Kamil Niewczas
Webdesigner, webdeveloper, pasjonat IT i nowoczesnych technologii. Moja przygoda z komputerami zaczęła w 1994 roku kiedy to stałem się szczęśliwym posiadaczem Amigi 1200. Interesuję się wszystkim co jest związane z tworzeniem stron www i szeroko pojętym marketingiem internetowym. Mogę zaoferować praktyczną wiedzę i usługi z zakresu tworzenia stron internetowych ludziom, którzy chcą zaistnieć w sieci, bądź odświeżyć obecną witrynę, ale nie wiedzą jak się za to zabrać. Mieszkam w Kielcach (województwo świętokrzyskie) jednak obszar mojej działalności jest właściwie nieograniczony. Jako SIPLEX Studio z powodzeniem obsługujemy klientów z całego kraju.
Podobne posty
sklepy internetowe kielce
Jak wypromować sklep internetowy korzystając z mediów społecznościowych?
Załóż własny sklep internetowy
Pozycjonowanie sklepów internetowych
Pozycjonowanie sklepów internetowych w 2017

Zostaw komentarz

Twój Komentarz*

Twoje Imię*
Twoja strona

Call Now Button
Przeczytaj poprzedni wpis:
Pozycjonowanie – jak pisać dobre teksty zoptymalizowane pod SEO?

Powszechnie wiadomo, że dobre, unikalne i angażujące teksty na stronie www są jednym z podstawowych elementów skutecznej strategii pozycjonowania. Bez...

Zamknij