Analiza ruchu na stronie www – Google Analytics
Analiza ruchu na stronie www – Google Analytics
Marketing, SEO/SEM
0

Analiza ruchu na stronie www – Google Analytics

Google Analytics to narzędzie używane przez właścicieli stron www i marketerów do gromadzenia informacji o stronach internetowych. Pokazuje informacje dotyczące odbiorców witryny, zachowań użytkowników i konwersji.

Zazwyczaj, aby móc korzystać z Google Analytics musisz wygenerować kod śledzenia i dodać go do swojej witryny. Jeśli posiadasz stronę www zbudowaną na WordPressie, to możesz skorzystać z pluginu, który uprości proces integracji z Google Analytics (np. Google Analytics Dashboard Plugin).

Co oznaczają kluczowe wskaźniki Google Analytics?

Sesje

Jest to liczba odwiedzin na Twojej stronie www. Każda sesja jest rejestrowana w 30-minutowych odstępach – jeśli użytkownik wyjdzie z witryny na 30 minut, a następnie wróci na stronę internetową to jego wizyta będzie liczony jako nowa sesja. Jeśli ten sam użytkownik opuści Twoją witrynę i wróci przed upływem tych 30 minut, GA nie będzie traktować tej wizyty jako nowej sesji.

Średni czas trwania sesji

Wskaźnik ten to średni czas aktywności użytkownika na stronie www. Bierze pod uwagę, jak długo odwiedzający pozostaje aktywny w Twojej witrynie.  Średni czas trwania sesji jest obliczany przez podzielenie całkowitego czasu trwania wszystkich sesji (w sekundach) przez całkowitą liczbę sesji.

Należy tutaj zauważyć, że jeśli użytkownik wyjdzie ze strony internetowej bez uprzedniego przejścia do kolejnej zakładki (patrz Współczynnik odrzuceń) to czas jego sesji jest rejestrowany jako 0 sekund. Odwiedzający ten mógł na przykład spędzić trzy godziny, czytając post na blogu, ale jeśli wyjdzie z witryny przed wywołaniem kolejnego zdarzenia lub przejściem do innej zakładki, czas trwania sesji zostanie zapisany jako zero.

Współczynnik odrzuceń

Google Analytics zwiększa współczynnik odrzuceń, gdy użytkownik Twojej witryny opuszcza stronę www po obejrzeniu tylko pierwszej zakładki, na którą trafił (np. poprzez wpisanie zapytania wyszukiwarkę internetową) bez przeglądania kolejnych zakładek w obrębie witryny. Współczynnik odrzuceń to liczba sesji „jednostrozakładkowych” podzielona przez całkowitą liczbę sesji. Wskaźnik ten jest wyrażony procentowo. Metody na zmniejszenie współczynnika odrzuceń opisywałem jakiś czas temu w artykule: Strony www – jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń

Współczynnik konwersji

Konwersja ma miejsce, gdy użytkownik strony www wykona działanie, które chcesz, aby wykonał i dla którego skonfigurowano śledzenie w Google Analytics. (może to być np. dokonanie zakupu w sklepie internetowym, wrzucenie produktu do koszyka, lub wysłanie wiadomości przez formularz kontaktowy).

Współczynnik konwersji to odsetek odwiedzających stronę internetową, który wykonuje to pożądane działanie.

Śledź źródła wizyt, aby zwiększyć ruch na stronie www

Wiedza o tym, skąd pochodzi ruch na Twojej stronie internetowej  może być niezwykle przydatna, jeśli chodzi wybranie odpowiedniej strategii marketingowej . Gdy wiesz, jak użytkownicy trafiają na Twoją stronę www, możesz łatwo wywnioskować, które metody promocji działają, a które nie.

Przechodząc do sekcji  Pozyskiwanie >  Cały ruch >  Kanały uzyskasz dokładne informacje na temat tego jak użytkownicy trafiają na Twoją stronę internetową

Śledź źródła wizyt, aby zwiększyć ruch na stronie www

Możesz wiele wywnioskować analizując te informacje. Na przykład jeśli liczba osób trafiających na Twoją witrynę za pomocą bezpłatnych wyników wyszukiwania jest bardzo niska, wiesz, że powinieneś zwrócić uwagę na optymalizację witryny pod kątem wyszukiwarek (SEO).

Podobnie, jeśli Twoje konta w mediach społecznościowych generują duży ruch, wiesz, że Twoja obecna strategia działa. Informacje te mogą również zachęcić Cię do dalszego inwestowania w reklamę i posty sponsorowane w mediach społecznościowych.

Jak wykorzystać dane Google Analytics w celu poprawy SEO?

Zacznij od przeanalizowania informacji, na które strony trafiają użytkownicy z ruchu organicznego (wyszukiwarki internetowej) i jaki jest współczynnik odrzuceń na tych stronach. Jeśli współczynnik odrzuceń na tych stronach jest wysoki, może to oznaczać, że użytkownicy trafiający do konkretnej zakładki nie znajdują tam potrzebnych informacji i musisz dostosować treść na stronie. Użytkownicy oczekują na stronie internetowej treści związanych z ich zapytaniem wpisanym w wyszukiwarkę internetową.

Po drugie, zwróć uwagę na liczbę nowych użytkowników trafiających na Twoją stronę internetową. Jeśli liczba ta stale rośnie, oznacza to, że Twoja witryna jest widoczna w wynikach wyszukiwania na coraz większą liczbę słów kluczowych.

Wnioski

Początkowo korzystanie z Google Analytics może wydawać się przytłaczające, ale korzystając z tego bezpłatnego narzędzia w pełnym zakresie możesz  zdobyć bardzo cenne informacje marketingowe, które mogą pomóc ulepszeniu Twojej strony www .

Kamil Niewczas
Webdesigner, webdeveloper, pasjonat IT i nowoczesnych technologii. Moja przygoda z komputerami zaczęła w 1994 roku kiedy to stałem się szczęśliwym posiadaczem Amigi 1200. Interesuję się wszystkim co jest związane z tworzeniem stron www i szeroko pojętym marketingiem internetowym. Mogę zaoferować praktyczną wiedzę i usługi z zakresu tworzenia stron internetowych ludziom, którzy chcą zaistnieć w sieci, bądź odświeżyć obecną witrynę, ale nie wiedzą jak się za to zabrać. Mieszkam w Kielcach (województwo świętokrzyskie) jednak obszar mojej działalności jest właściwie nieograniczony. Jako SIPLEX Studio z powodzeniem obsługujemy klientów z całego kraju.
Podobne posty
Już prawie 2,5 mln aktywnych domen .pl
Prawo o domenach internetowych
Analiza ruchu na stronie www – Google Analytics
Wpływ mapy XML na pozycjonowanie strony www

Zostaw komentarz

Twój Komentarz*

Twoje Imię*
Twoja strona

Call Now Button
Przeczytaj poprzedni wpis:
Testy A / B na stronach www - do czego służą i jak ich używać?
Testy A / B na stronach www – do czego służą i jak ich używać?

Testy A / B to technika marketingowa, w której testuje się dwie różne wersje strony docelowej lub innych treści marketingowych...

Zamknij