Co to takiego jest Inbound Marketing?
Inbound marketing to strategia marketingowa ukierunkowana na dostarczanie emocji i doświadczeń potencjalnym klientom. Chodzi o to, że dostarczając odbiorcom emocji, dajesz im wystarczający powód do tego, aby wracali do Twojej marki. Kupujący podejmują decyzje na podstawie swoich emocji . Gdy przyciągasz potencjalnych klientów do swojej marki poprzez cenne i trafne treści, rozmowy, zaspokajasz w ten sposób ich potrzeby. Te pozytywne emocje prowadzą do zwiększenia lojalności konsumentów.
W porównaniu z tradycyjnymi działaniami marketingowymi inbound marketing jest często bardziej skuteczny (i tańszy!). Ale to tylko jedna z wielu zalet tej popularnej strategii marketingowej. Aby w pełni pokazać siłę i skuteczność inbound marketingu należy poznać przykłady i sposoby korzystania z tej strategii marketingowej.
Historia inbound marketingu
Koncepcja inbound marketingu pojawiła się po raz pierwszy w 2005 roku , w odpowiedzi na malejący wskaźnik skuteczności tradycyjnych metod reklamowych. To CEO i współzałożyciel HubSpot, Brian Halligan wprowadził do użytku ten termin ze swoim partnerem i współpracownikami. Mniej więcej w tym czasie Brian zauważył zmianę w marketingu. Odkrył, że wykorzystanie metod marketingu cyfrowego, takich jak pozycjonowanie i PPC, w celu przyciągnięcia użytkowników szukających odpowiedzi na konkretne pytania skutkowało wyższą jakością i tańszymi konwersjami.
Inbound marketing VS Outbound marketing
W dzisiejszych czasach próby narzucenia swojego produktu lub usługi klientom szybko staje się nieskuteczne. Ludzie mogą pomijać reklamy telewizyjne, korzystając z usług video na żądanie, takich jak Netflix, mogą również pomijać reklamy radiowe, korzystając z platform streamingowych, takich jak Spotify. Banery reklamowe i popupy stają się powoli przeszłością z uwagi na rosnącą popularność wszelkiej maści AdBlocków. Podobnie jak emaile sprzedażowe, które zazwyczaj trafiają do folderu ze spamem.
Aby nakreślić różnice między tymi 2 strategiami marketingowymi poniżej opiszę kilka ważnych aspektów, którymi się różnią:
Outbound marketing | Inbound marketing |
Koncentruje się na bezpośredniej reklamie produktu lub usługi. | Koncentruje się na zwróceniu uwagi odbiorców docelowych. |
Zwykle w formie natrętnych reklam banerowych, e-maili sprzedażowych i reklam telewizyjnych. | Stosuje przede wszystkim nieinwazyjne metody, w których użytkownicy wybierają np. Marketing treści organicznych, biuletyny, filmy na YouTube. |
Często postrzegany przez użytkowników jako „spam” lub niepotrzebne reklamy. | Uwielbiany przez użytkowników, ponieważ treści regularnie dostarczają pomocnych i informacyjnych informacji. |
Sprawia, że użytkownik nie lubi marki za irytujące reklamy. | Sprawia, że użytkownik uwielbia markę za pomocne i bezpłatne informacje. |
Kampania reklamowa rzadko stara się zabawiać lub edukować odbiorców. | Kampania reklamowa polega na rozrywce i zapewnianiu wartości dodanej, która pozostawia trwałe emocje. |
Formy inbound marketingu
Obecnie istnieje wiele różnych form inbound marketingu. W każdej z nich należy kłaść nacisk na dostarczanie wartości i wywołanie emocji u odbiorcy. Inbound marketing obejmuje m.in:
- Media społecznościowe: w mediach społecznościowych firmy dzielą się informacjami, wchodzą w interakcje z klientami i zapewniają wsparcie w czasie rzeczywistym.
- Blogowanie: blogi i artykuły umożliwiają firmom udostępnianie informacji, których szukają ich potencjalni klienci. Te treści uzupełniają również media społecznościowe i strategie SEO.
- Pozycjonowanie: dzięki słowom kluczowym i linkom generowanym za pośrednictwem mediów społecznościowych i blogów firmy poprawiają swoją pozycję w wyszukiwarkach, zwiększając swoją obecność w Internecie.
- Transmisje live i webinary internetowe: filmy, transmisje na kanałach takich YouTube czy Instagram Live pokazują bardziej ludzką stronę Twojej firmy.
- eBooki: oferowanie potencjalnym klientom bezpłatnych ebooków na tematy branżowe to świetny sposób na przyciągnięcie uwagi i pozostawienie trwałych emocji u użytkownika. eBook może być udostępniany za pośrednictwem mediów społecznościowych, e-maili i zewnętrznych blogów.
Korzyści płynące ze stosowania inbound marketingu
- Niższe koszty dzięki oszczędniejszym, bardziej ukierunkowanym wydatkom na reklamę
- Poprawiona reputacja marki i sympatia klientów
- Lepsze zaangażowanie i interakcja z klientami za pośrednictwem mediów społecznościowych
- Zwiększona świadomość marki na wielu kanałach