Co to jest Google PageSpeed Insights?
Marketing, SEO/SEM
0

Google PageSpeed Insights – co to jest?

Google PageSpeed ​​Insights to jedno z narzędzi Google do mierzenia i poprawiania wydajności Twojej strony www na urządzeniach mobilnych i komputerach stacjonarnych. Wynik Google PageSpeed ​​jest określany przez Lighthouse , narzędzie typu open source. Narzędzie to przeprowadza różne audyty, w tym audyt wydajności. Po przeprowadzeniu audytu wydajności i ocenie kilku wskaźników, Lighthouse określi wynik wydajności – jest to ten sam wynik, który generuje Google PageSpeed. Google generuje wyniki w skali od 1 do 100, które odzwierciedlają wydajność Twojej strony internetowej:

  • 0-49 pkt – źle (wynik wyskakuje na czerwono)
  • 50-89 pkt – przeciętnie (wynik wychodzi pomarańczowy)
  • 90-100 pkt – bardzo dobrze (wynik jest zielony)

Jednak nie tylko wynik jest tutaj najważniejszy. Należy również zwrócić uwagę na zalecenia , które zostały zaproponowane przez narzędzie.

Dlaczego Google PageSpeed ​​​​jest ważny?

Google PageSpeed ​​ma znaczenie, ponieważ może wpływać na SEO z dwóch powodów: szybkości ładowania mobilnej wersji strony www i wygody użytkownika. Zarówno wydajność mobilnej wersji strony www, jak i doświadczenie użytkownika są traktowane przez Google jako czynniki rankingowe w organicznych wynikach wyszukiwania. Mimo że wynik Google PageSpeed ​​jako całość nie jest czynnikiem rankingowym, przy optymalizacji strony www należy zadbać o wskaźniki Core Web Vitals.

Jak poprawić swoje wyniki w Google PageSpeed ​​Insights?

Szybkość ładowania strony internetowej zależy od wielu czynników. Poniżej opiszę krótko kilka wskazówek, które pozwolą poprawić wyniki Google PageSpeed Insights.

Wyeliminuj zasoby blokujące renderowanie

Aby przeglądarka wyrenderowała stronę, konieczne jest utworzenie drzewa DOM w ramach parsowania HTML . Z tego powodu za każdym razem, gdy przeglądarka wykryje skrypt, musi się zatrzymać. W przypadku zewnętrznego skryptu przeglądarka musi również zatrzymać się, aby go pobrać. Problem tutaj polega na upewnieniu się, że najpierw ładuje się kod HTML , a dopiero potem JavaScript.

Najłatwiejszym rozwiązaniem tego problemu jest (w przypadku małego skryptu) wstrzyknięcie skryptu wbudowanego lub użycie tagów async i defer.

Utrzymuj niską liczbę żądań i małe rozmiary plików

Kolejną podpowiedzią, którą może wyświetlić narzędzie  Google PageSpeed ​​Insights, jest utrzymywanie jak najmniejszej liczby zapytań i rozmiarów plików – oznacza to ograniczenie ich liczby i rozmiaru do niezbędnego minimum , aby witryna działała poprawnie. Aby sprostać tym wymaganiom, należy przede wszystkim ograniczyć liczbę czcionek internetowych, zmniejszyć liczbę skryptów pobieranych z zewnętrznych źródeł.

Zminimalizuj CSS/JavaScript

Istotą tego procesu jest albo kompresja kodu źródłowego poprzez usunięcie zbędnych znaków, albo zastąpienie długich nazw zmiennych krótszymi odpowiednikami (np. x, y, z). Zmiana ta nie wpływa na funkcjonalność samej strony www, a jedynie zmniejsza wagę i rozmiar kodu. Aby zminimalizować kod źródłowy, użyj programów do minifikacji, takich jak WebPack , ParcelJS. Jeśli posiadasz stronę internetową opartą o CMS WordPress możesz wypróbować wtyczkę Autoptimiże.

Skróć czasy odpowiedzi serwera (TTFB)

Wysokiej jakości serwer ma kluczowe znaczenie dla utrzymania dobrej szybkości ładowania witryny. jeśli korzystasz z hostingu współdzielonego, uaktualnij swój plan lub przeprowadź migrację strony internetowej na VPS lub serwer dedykowany.

Odłóż ładowanie obrazów poza ekranem

Aby zoptymalizować proces wczytywania strony internetowej, należy upewnić się, że na stronie www ładują się tylko te obrazy, które aktualnie znajdują się w widocznym obszarze użytkownika . W tym celu używamy natywnego atrybutu loading=”lazy” (tylko dla przeglądarki Chrome). Można również skorzystać z gotowych bibliotek JavaScript , które załadują obraz po wykryciu go w oknie użytkownika.

Korzystaj z formatów graficznych nowej generacji

Google zachęca nas do odejścia od nieefektywnych formatów graficznych, takich jak *jpg czy *png, i zastąpienia ich nowoczesnymi formatami , np. *jpg2000 czy *webp. Wpłynie to pozytywnie na wyniki testu.

Wnioski – optymalizacja strony www to proces ciągły

Zarówno optymalizacja pod kątem SEO jak i optymalizacja wydajności strony internetowej jest procesem ciągłym. Wraz ze wzrostem liczby odbiorców serwery otrzymują więcej żądań, a ich odpowiedzi stają się wolniejsze. Właściciele firm powinni zrozumieć, dlaczego optymalizacja witryny jest tak ważna. Webdeweloperzy powinni zawsze mieć na uwadze wydajność, pomagając swoim klientom tworzyć strony www, które nie tylko są szybkie dla użytkowników końcowych, ale także uzyskują dobre wyniki w PageSpeed ​​Insights.

5/5 - (3 votes)
Kamil Niewczas
Webdesigner, webdeveloper, pasjonat IT i nowoczesnych technologii. Moja przygoda z komputerami zaczęła w 1994 roku kiedy to stałem się szczęśliwym posiadaczem Amigi 1200. Interesuję się wszystkim co jest związane z tworzeniem stron www i szeroko pojętym marketingiem internetowym. Mogę zaoferować praktyczną wiedzę i usługi z zakresu tworzenia stron internetowych ludziom, którzy chcą zaistnieć w sieci, bądź odświeżyć obecną witrynę, ale nie wiedzą jak się za to zabrać. Mieszkam w Kielcach (województwo świętokrzyskie) jednak obszar mojej działalności jest właściwie nieograniczony. Jako SIPLEX Studio z powodzeniem obsługujemy klientów z całego kraju.
Podobne posty
Sieci społecznościowe
Sieci społecznościowe i ich wpływ na pozycję w Google
SEO czy reklamy PPC – co wybrać?
SEO czy reklamy PPC – co wybrać?
Pozycjonowanie – miejsce gwarantowane w wynikach wyszukiwania
Pozycjonowanie – miejsce gwarantowane w wynikach wyszukiwania

Zostaw komentarz

Twój Komentarz*

Twoje Imię*
Twoja strona

Call Now Button