Jak maksymalnie wykorzystać statystyki Google Analytics
Jeśli masz stronę internetową swojej firmy ludzie mogą na nią trafiać na wiele różnych sposobów np.: korzystając z wyszukiwarki internetowej, portali społecznościowych czy przez prowadzone kampanie email marketingowe. Warto wiedzieć jak potencjalni klienci trafiają na Twoją stronę internetową i czego na niej szukają.
Z pomocą przychodzi nam narzędzie Google Analytics. Dzięki niemu możemy uzyskać wiele ważnych danych, które pomogą w budowaniu kolejnych strategii marketingowych, jednak ogrom dostępnych danych może przyprawić niedoświadczonego marketera o ból głowy. Poniżej przedstawię kilka wskazówek, które pomogą lepiej wykorzystać dane statystyk Analytics.
Nie skupiaj się na pojedynczych danych
Wielu ludzi korzystających ze statystyk Analytics bierze pod uwagę tylko jednostkowe dane. Zazwyczaj jest to: „Liczba odwiedzin”, lub „Liczba unikalnych użytkowników”.
Fajnie, kiedy liczba unikalnych użytkowników naszej strony przekracza kilkadziesiąt tysięcy miesięcznie, jednak sytuacja wygląda zupełnie inaczej, kiedy okazuje się, że współczynnik odrzuceń naszej strony wynosi ponad 90% a średni czas spędzony w witrynie jest bliski zeru. Wtedy dochodzimy do wniosku, że Ci użytkownicy są praktycznie „bezwartościowi”.
Aby uzyskać względnie pełny obraz tego co się dzieje na naszej stronie internetowej należy zwracać uwagę na kilka ważnych czynników. Są to między innymi:
- Liczba odwiedzin
- Liczba unikalnych użytkowników
- Średni czas odwiedzin
- Liczba odsłon
- Współczynnik odrzuceń
- Liczba odwiedzin z wyników organicznych (odwiedziny z wyszukiwarek internetowych z wyłączeniem reklam np. Adwords)
- Najlepsze strony docelowe (pierwsze strony, na które trafiają ludzie odwiedzający Twoją witrynę internetową)
- Realizacje celu
Nie istnieją wartości idealne
Wielu ludzi często zastanawia się jaki jest idealny współczynnik odrzuceń lub jaki powinien być średni czas odwiedzin w witrynie. Niestety na tak postawione pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Każda witryna, jak również każda branża jest inna, dlatego np. inny będzie średni czas odwiedzin w sklepie internetowym, inny na portalu a jeszcze inny na stronie firmowej.
Wdrażając kolejne strategie marketingowe należy mieć raczej na uwadze poprawę wyników na stronie internetowej, np. zmniejszenie współczynnika odrzuceń i zwiększenie ilości unikalnych użytkowników.
Pamiętajmy również o tym aby analizować gwałtowne zmiany w statystykach, taka analiza pozwoli na szybkie wykrycie problemu na stronie internetowej, lub pomoże w podjęciu decyzji, np. o przedłużeniu kampanii reklamowej jeśli ta w znaczący sposób spłynęła na zwiększenie współczynnika konwersji.
Analizuj dane w dużych przedziałach czasowych
Analizując dane statystyk Analytics należy brać pod uwagę miesiące i lata, a nie tylko dni i tygodnie, a w porównaniu do poprzednich okresów. Dzięki temu bardzo szybko można zauważyć, że firma przeżywa „letnie spowolnienie” ze względu na sezon urlopowy i nie ma powodu do paniki.
Podsumowanie
Mam nadzieję, że dzięki tym wskazówkom każdy kto korzysta ze statystyk Analytics będzie mógł z nich czerpać jeszcze więcej korzyści.