Google Search Console – co to jest i jak działa?
Google Search Console to narzędzie Google oficjalnie uruchomione w 2015 roku w celu zastąpienia Narzędzi Google dla Webmasterów.
Oba narzędzia miały na celu analizę ruchu na stronie www i optymalizację na w wyszukiwarce Google. Google Search Console umożliwia wgląd w statystyki strony w wyszukiwarce Google. Te dane są szczególnie interesujące, ponieważ pokazują wyszukiwane hasła, na które Twoja strona www jest wyświetlana lub średnią pozycję określonego słowa kluczowego. GSC zapewnia również wgląd w wydajność Twojej strony www w wyszukiwarce. W skrócie: Google Search Consol (GSC) to bezpłatne narzędzie SEO, którego możesz używać do monitorowania, i optymalizacji swojej strony www pod kątem pozycjonowania.
Jak korzystać z Google Search Console?
Po zarejestrowaniu się w Google Search Console i zweryfikowaniu witryny możesz zostać przytłoczony ilością dostępnych danych do analizy. Poniżej postaram się kilka raportów i elementów GSC, które będą przydatne do optymalizacji strony www pod katem SEO.
Raport Skuteczność w Google Search Console
W raporcie Skuteczność możemy wyświetlić cztery różne dane:
- Łączna liczba kliknięć : Rejestruje liczbę kliknięć uzyskanych przez Twoją witrynę z wyniku wyszukiwania Google.
- Łączna liczba wyświetleń : sumuje liczbę linków, które użytkownicy widzieli na stronie wyszukiwania. Aby wyświetlenie się liczyło, Twój link musi być jednym z wyników wyszukiwania na stronie, ale osoba nie musi go klikać.
- Średni współczynnik klikalności (CTR) : obliczany przez podzielenie liczby kliknięć przez liczbę wyświetleń.
- Średnia pozycja : rejestruje średnią pozycję najwyższego wyniku Twojej witryny w rankingu . Oznacza to, że jeśli pozycja słowa kluczowego wynosi 2, 4 i 6, Twoja średnia pozycja w wynikach wyszukiwania wyniesie 2.
Ponadto Google Search Console umożliwia filtrowanie wyników według okresu. Korzystając z filtra daty , możemy wyświetlić wyniki z ostatnich 16 miesięcy lub wybrać niestandardowy zakres dat. W raporcie skuteczności możemy również porównywać wyniki np. rok do roku.
Korzystając raportu skuteczności , możemy znaleźć zakładki o najwyższej skuteczności. Przechodząc do sekcji Strony , możemy zobaczyć, które zakładki czy artykuły blogowe na naszej stronie www uzyskują najwięcej kliknięć i wyświetleń.
Narzędzie do sprawdzania adresów URL
Kolejną ważną funkcją w Google Search Console jest narzędzie do sprawdzania adresów URL.
Aby sprawdzić adres URL, kliknij kartę Sprawdzanie adresu URL po lewej stronie pulpitu nawigacyjnego. Następnie możesz wyszukać adres URL. Pamiętaj, że link musi znajdować się w bieżącej usłudze, czyli w witrynie, którą testujesz. Możesz też przetestować adresy URL.
Po wprowadzeniu adresu URL ze swojej strony internetowej otrzymasz informację o ostatnio zaindeksowanej wersji strony. Możesz też sprawdzić, czy Twój adres URL znajduje się w Google, czy nie. Jeśli podanego adresu URL nie ma obecnie w indeksie Google, zobaczysz następujący komunikat: „Adres URL nie jest indeksowany przez Google”. Aby upewnić się, że Google zindeksuje Twoją stronę, możesz poprosić o indeksowanie.
Klikając opcję „Wyświetl zindeksowaną stronę” możesz uzyskać więcej informacji o tym, jak Google i użytkownik widzą stronę. Jest to szczególnie cenne, ponieważ daje wgląd w to, co może zobaczyć Google. Gdy zablokujesz określone arkusze stylów w pliku robots.txt, to, co widzi Google, będzie się różnić od tego, co widzi odwiedzający.
Błędy indeksowania w Google Search Console
Błędy indeksowania to strony znalezione przez Google, które zwracają błędy. Często są to strony, które już nie działają lub strony wyświetlające błąd 404. Daje to szybki wgląd w liczbę komunikatów o błędach i o tym czy ich liczba znacząco wzrosła w ostatnich dniach. Ważne jest, aby ten raport był regularnie sprawdzany, a problemy rozwiązywane tak szybko, jak to możliwe. Gdy Google stwierdzi, że ta witryna internetowa jest niekorzystna dla użytkowników wyszukujących, przypisuje konkurencyjnym stronom internetowym wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.
Raport o linkach w Google Search Console
Google Search Console zawiera raport o linkach do Twojej strony www, który daje lepsze wyobrażenie o linkach wewnętrznych w Twojej witrynie, ale także o linkach zewnętrznych, które otrzymuje Twoja strona internetowa. Raport zawiera kilka sekcji:
- Najczęściej linkowane strony (linki zewnętrzne)
- Najczęściej linkowane strony (linki wewnętrzne)
- Witryny z największą liczbą linków przychodzących
- Tekst z największą liczbą linków przychodzących
W raporcie linków możesz między innymi sprawdzić, które zakładki Twojej strony internetowej otrzymują najwięcej zewnętrznych linków zwrotnych z innych witryn.