Strony www – optymalizacja współczynnika konwersji
Co to jest optymalizacja współczynnika konwersji (CRO) i dlaczego jest tak ważna? W tym wpisie postaram się krótko wyjaśnić.
Co to jest konwersja?
W marketingu internetowym konwersja to działanie podejmowane przez odwiedzającego stronę www w odpowiedzi na wezwanie do działania (CTA). Konwersje mogą przybierać różne formy. Na przykład, gdy użytkownicy subskrybują listę e-mailową, gdy skorzystają z bezpłatnej wersji próbnej czy gdy kupują produkt w sklepie internetowym jest to właśnie konwersja.
Oprócz wymienionych powyżej rodzajów konwersji istnieją również mikrokonwersje , które są w zasadzie małymi krokami na drodze do podjęcia pożądanego działania. Na przykład mikrokonwersja może polegać na kliknięciu przycisku ”Dodaj do koszyka” lub wyświetlenie szczegółowych informacji o produkcie w sklepie internetowym, nawet jeśli użytkownik nie dokona zakupu.
Jak obliczyć współczynnik konwersji?
Współczynnik konwersji oblicza się, dzieląc liczbę konwersji (podjęte pożądane działania) przez całkowitą liczbę odwiedzających i mnożąc wynik przez 100, aby uzyskać wartość procentową. Na przykład, jeśli w Twoim sklepie internetowym w zeszłym miesiącu miałeś 18 zamówień a sklep odwiedziło w tym czasie 450 użytkowników, współczynnik konwersji wynosi 18 : 450 = (0,04). Mnożąc wynik przez 100 otrzymujemy wartość 4%.
Co to jest optymalizacja współczynnika konwersji?
Jeśli chodzi o marketing internetowy to w tym przypadku większy przychód można wygenerować na 2 sposoby:
- zwiększyć ruch na stronie www w celu zwiększenia sprzedaży
- poprawić efektywność strony www w celu zwiększenia sprzedaży przy tej samej wielkości ruchu
Optymalizacja współczynnika konwersji koncentruje się na tym drugim.
Poznaj i zrozum źródła ruchu na stronie www
Aby analizować ruch na stronie www należy skorzystać z narzędzi takich jak np. Google Analytics czy Piwik. Narzędzia te pomogą Ci zobaczyć, w którym miejscu na stronie internetowej tracisz wielu potencjalnych klientów. Dokładne dane o tym, kto odwiedza Twoją stronę www, na których stronach docelowych użytkownicy spędzają najwięcej czasu, które strony ignorują i w jaki sposób poruszają się po Twojej stronie internetowej pozwolą zrozumieć jak wygląda i jak działa pełna ścieżka konwersji w Twojej witrynie. Dane te pomogą również zidentyfikować miejsca,
w których tracisz swoich potencjalnych klientów.
Odpowiedni mechanizm wezwania do działania
Jednym z najważniejszych aspektów optymalizacji współczynnika konwersji jest wezwanie do działania. Jest to również jeden z źle zrozumianych elementów w implementacji CRO. Wiele osób uważa, że wystarczy zakończyć stronę docelową przyciskiem „Skontaktuj się z nami”. Dobre i skuteczne wezwanie do działania powinno nie tylko zachęcić potencjalnego klienta do podjęcia określonego działania; powinno to umożliwić mu to natychmiast.
Dlaczego optymalizacja współczynnika konwersji na stronie www jest tak ważna?
Optymalizacja współczynnika konwersji jest ważna, ponieważ generuje większą sprzedaż przy tej samej ilości ruchu na stronie internetowej. Zamiast inwestować dodatkowe pieniądze w reklamy PPC lub inne kampanie marketingowe w celu zwiększenia ruchu, efektywniej zamieniasz swój obecny ruch na potencjalnych klientów lub sprzedaż. Jeśli podwoisz współczynnik konwersji, obniżysz tym samym koszt pozyskania potencjalnego klienta o połowę.
Oznacza to, że jeśli obecnie przeznaczasz 100zł na pozyskanie każdego nowego klienta, po zoptymalizowaniu strony www i podwojeniu konwersji koszt pozyskania klienta spadnie do 50zł. Dzięki temu możesz pozwolić sobie na zwiększenie budżetu na reklamę lub po prostu skorzystać ze zwiększonego zysku i wyjechać na urlop 🙂 .