Testy A / B na stronach www - do czego służą i jak ich używać?
Marketing, SEO/SEM
0

Testy A / B na stronach www – do czego służą i jak ich używać?

Testy A / B to technika marketingowa, w której testuje się dwie różne wersje strony docelowej lub innych treści marketingowych (testy A/B możemy zastosować do stron www, newsletterów, reklam na Facebooku itp.). Ważne jest to, aby dwa warianty, które testujemy i wyświetlamy użytkownikom, powinny różnić się tylko jednym elementem. W testowanych wariantach nie należy zmieniać kilku rzeczy naraz, ponieważ w takim wypadku ciężko jednoznacznie stwierdzić co miało większy wpływ na współczynnik konwersji strony docelowej.

Dlaczego warto wykonać testy A / B?

Stworzenie strony internetowej to tylko pierwszy krok w marketingu. Gdy już będziesz mieć stronę www musisz wiedzieć, które słowa, frazy, obrazy, filmy, referencje i inne elementy działają w witrynie najlepiej. Nawet najprostsze zmiany mogą mieć wpływ na współczynniki konwersji. Testy A / B mają wiele zalet, w zależności od tego, co zdecydujesz się przetestować. Przede wszystkim jednak testy te są cenne dla firm, ponieważ są tanie i pozwalają sprawdzić, które elementy strony www mogą mieć wpływ na konwersje, ruch i zwiększenie sprzedaży.

Co możemy przetestować?

Prawda jest taka, że podczas testów A / B możemy przetestować tak naprawdę każdy element znajdujący się na stronie www. Najważniejsze jest to, że nie powinien to być więcej niż jeden element na raz, ponieważ ustalenie, co naprawdę miało wpływ na zmianę współczynnika konwersji będzie prawie niemożliwe.

Każda witryna zaprojektowana z myślą o zarabianiu i generowaniu potencjalnych klientów powinna przetestować następujące elementy:

  • przyciski (CTA – wezwanie do działania)
  • nagłówki
  • opisy produktów w sklepie internetowym
  • układ elementów
  • rozmiar i rozmieszczenie zdjęć
  • paleta kolorów

Powyższa lista, to oczywiście nie wszystko co możemy przetestować. Testuj co tylko chcesz, nawet najmniejsza zmiana może poprawić konwersję strony docelowej.

O czym należy pamiętać podczas wykonywania testów A / B

Testuj jednocześnie

Powinieneś przetestować jednocześnie dwa przygotowane warianty strony docelowej. Pozwoli to zminimalizować czynniki, które mogą zakłócać wyniki. Istnieje wiele elementów, które mogą negatywnie wpłynąć na odbiór np. sezonowość. Użytkownicy mogą zachowywać się inaczej w dni robocze, w weekendy lub święta. Właściwie przeprowadzone testy A / B powinny koncentrować się na pokazywaniu użytkownikom dwóch wersji strony docelowej na przemian.

Testuj co najmniej 2 tygodnie

Im bardziej reprezentatywna jest próbka i im więcej danych do analizy tym lepiej. Nierealne jest aby zdobyć wystarczającą ilość danych w trakcie trzydniowego testu. Przyjmij 10 dni jako najkrótszą długość testu i 14 dni jako optymalną.

Powtarzaj testy

Po zakończeniu jednego testu rozpocznij kolejny. Analizuj poprzednie statystyki, sprawdź współczynnik odrzuceń, współczynnik konwersji i czas spędzony na stronie docelowej.

Wnioski

Testy A / B jest jednym z najlepszych sposobów na zwiększenie współczynników konwersji pod warunkiem, że są stałym elementem strategii marketingowej. Zawsze staraj się ulepszać swoją stronę www. Przetestuj takie rzeczy jak: przyciski wezwań do działania, nagłówki, opisy produktów. Możesz również przetestować na swojej stronie internetowej elementy wizualne, takie jak rozmiar i rozmieszczenie zdjęć czy palety kolorów. Pamiętaj, że zawsze znajdzie się element, który można zoptymalizować na stronie www.

5/5 - (1 vote)
Kamil Niewczas
Webdesigner, webdeveloper, pasjonat IT i nowoczesnych technologii. Moja przygoda z komputerami zaczęła w 1994 roku kiedy to stałem się szczęśliwym posiadaczem Amigi 1200. Interesuję się wszystkim co jest związane z tworzeniem stron www i szeroko pojętym marketingiem internetowym. Mogę zaoferować praktyczną wiedzę i usługi z zakresu tworzenia stron internetowych ludziom, którzy chcą zaistnieć w sieci, bądź odświeżyć obecną witrynę, ale nie wiedzą jak się za to zabrać. Mieszkam w Kielcach (województwo świętokrzyskie) jednak obszar mojej działalności jest właściwie nieograniczony. Jako SIPLEX Studio z powodzeniem obsługujemy klientów z całego kraju.
Podobne posty
Jak maksymalnie wykorzystać statystyki Google Analytics
Jak maksymalnie wykorzystać statystyki Google Analytics
Koliber – nowy algorytm od Google
Koliber – nowy algorytm od Google
Pozycjonowanie – lista trendów na które należy się przygotować w 2019 roku
Pozycjonowanie – lista trendów na które należy się przygotować w 2019 roku

Zostaw komentarz

Twój Komentarz*

Twoje Imię*
Twoja strona