10 aspektów, na które warto zwrócić uwagę przy tworzeniu firmowej strony www
Co powinna posiadać strona firmowa?
Projektowanie i wdrożenie strony www to długotrwały i złożony proces. Wielu właścicieli firm zastanawia się co powinna posiadać ich strona firmowa. Tworzenie stron firmowych to dość długi i skomplikowany proces Jest wiele szczegółów, które sprawiają, że firmowa strona www jest przyjazna użytkownikowi i które stanowią o powodzeniu biznesu. Począwszy od danych kontaktowych, skończywszy na rekomendacjach klientów.
1. Unikalna zawartość
Dla wielu klientów, którzy będą pierwszy raz na Twojej stronie internetowej najbardziej istotne będzie pierwsze wrażenie. Spraw aby było ono jak najbardziej pozytywne, daj im to czego szukają i spraw aby jak najczęściej wracali do Twojej witryny.
Różny rodzaj treści trafia do różnych ludzi. Upewnij się, że od początku znasz odbiorcę docelowego i dostosuj treść tak, aby do niego dotrzeć. Ponadto, sprawdź tekst pod kątem poprawności. Błędy gramatyczne i ortograficzne to szybka droga do utraty wiarygodności i zarazem odbiorców.
Wysokiej jakości treść to nie tylko dobrze napisany tekst. Świetnym sposobem na podtrzymywanie zainteresowania osób odwiedzających stronę jest wykorzystanie, oprócz artykułów, różnorodnych form multimediów, takich jak filmy, pokazy slajdów, zdjęcia, listy odtwarzania, przepisy.
2. Strony www łatwe w nawigacji
Menu na stronach internetowych jest jak znak drogowy na ulicy lub mapka w centrum handlowym. Nie można dotrzeć do celu bez informacji gdzie aktualnie się znajdujemy. Podobnie jak w prawdziwym życiu, nawigacja w projektowaniu stron internetowych odgrywa ważną rolę w użyteczności danej witryny.
Menu strony powinno być logicznie ułożone, musisz wiedzieć co jest najważniejsze, a co może być umieszczone na niższych poziomach hierarchii, (np. „O firmie”, „Oferta”) dzięki temu osoba odwiedzająca stronę rozumie, które informacje są najważniejsze.
Poniżej kilka dobrych przykładów menu, które są łatwe do zrozumienia:
3. Bezpieczna platforma hostingowa
Twoja strona firmowa powinna być zawsze dostępna dla potencjalnych użytkowników. Musi się szybko ładować, aby klient nie stracił zainteresowania Twoją działalnością i prezentowaną ofertą. Z tego względu powinieneś zainwestować w stabilną i nade wszystko bezpieczną platformę hostingową, która pozwoli Ci na opublikowanie i utrzymywanie strony firmowej w sieci internetowej.
Hosting polega na udostępnianiu przez providera usług internetowych zasobów serwerowni, czyli miejsca na serwerze. Mówiąc wprost, rezerwujesz sobie na dysku twardym serwera dostawcy usług hostingowych miejsce, na którym będziesz przechowywał pliki tworzące Twoją stronę www i na przykład będziesz mógł założyć skrzynki mailowe w swojej domenie firmowej.
W zależności od objętości i stopnia skomplikowania budowy oraz aplikacji wykorzystywanych na Twojej stronie firmowej możesz potrzebować różnych usług hostingowych. Do wyboru masz usługi współdzielone, serwery w chmurze czy serwery dedykowane, odpowiednie dla dużych portali firmowych. Ważną usługą świadczoną przez firmę hostingową powinno być automatyczne wykonywanie kopii zapasowych danych – tzw. backupu.
Najważniejsza kwestia przy wyborze hostingu to rekomendacje, wsparcie ze strony firmy, jak również tzw. uptime. Polecam stronę top100.wht.pl na której przeczytamy opinie o największych firmach hostingowych w Polsce.
4. Prosty i łatwy do zapamiętania adres strony
Nie komplikuj sprawy. Twój adres jest Twoją marką. Dlatego postaw na coś, co nie sprawi problemów użytkownikowi. Nazwa domeny powinna być przede wszystkim unikalna i łatwa do zapamiętania dla potencjalnego klienta.
Nie wybieraj domeny, która będzie podobna nazwą do strony Twojego konkurenta. Doprowadzi to do sytuacji, w której Twoja strona internetowa będzie mieć bardzo wysoki współczynnik odrzuceń, ze względu na ludzi, którzy pojawią się na niej zupełnie przypadkowo.
Rejestrując domenę pamiętaj również o tym, aby była ona: krótka, prosta w pisowni i łatwa do zapamiętania. Im więcej słów i znaków w nazwie domeny tym większa szansa, że ktoś popełni błąd przy wpisywaniu adresu www.
Przykładowo, jesteś właścicielem lokalnej firmy produkującej okna. Twoja siedziba mieści się w Kielcach, jej nazwa to Erit Producent okien sp. z o.o.
Rekomendowane domeny to np: okna.kielce.pl, erit.pl, erit-kielce.pl, erit-okna.pl.
Nierekomendowane domeny to np: eritproducentokien.pl, eritoknakielce.pl, producentokienerit.pl.
Na stronie dns.pl znajduje się lista firm z którymi NASK współpracuje i przez które można dokonywać rejestracji domeny .pl
5. Jasny opis działalności
Ktoś, kto natknie się na Twoją stronę, nie powinien szukać informacji na temat rodzaju Twojej działalności. Dokładnie opisz czym się zajmujesz, przedstaw swoją pełną ofertę. Jasny, klarowny, jednoznaczny opis działalności prowadzonej przez Twoją firmę będzie działał na Twoją korzyść. Potencjalny klient lub kontrahent biznesowy będzie mógł w jednym miejscu, bez konieczności szukania po kolejnych podstronach Twojej witryny firmowej sprawdzić, czym przedsiębiorstwo się zajmuje i czy jego oferta odpowiada oczekiwaniom.
Jasny opis działalności pozwoli na precyzyjne promowanie firmy w sieci internetowej, zarówno pod kątem pozycjonowania lokalnego, jak i globalnego. Algorytmy Google decydujące o miejscu strony www w rankingu wyszukiwania pod konkretne frazy kluczowe bazując na precyzyjnym opisie działalności Twojej firmy, będą mogły wyżej ją uplasować, niż w przypadku niepełnego opisu. Z punktu widzenia potencjalnych klientów, partnerów biznesowych i pozycjonowania organicznego w wyszukiwarkach, jasny opis działalności firmowej jest bardzo istotny. Twój potencjalny klient nie może mieć wątpliwości co do tego, czym się zajmujesz, bo w takim wypadku prawdopodobnie skorzysta z oferty konkurenta!
6. Rekomendacje klientów
Szczere słowa innych osób na temat Twoich produktów lub usług są namacalnym dowodem na ich doskonałą jakość. W świecie, w którym zakupy online zagościły na dobre, a internet stał się dla większości ludzi podstawowym medium w którym szukają informacji rekomendacje klientów na temat produktu czy usługi mają kolosalne znaczenie.
Rekomendacje mogą pomóc generować większą sprzedaż. Dzięki pozytywnej opinii możemy wyeliminować wszelkie wątpliwości potencjalnych klientów na temat produktu. Taka opinia pomoże również w dokonaniu właściwego wyboru pomiędzy produktami.
7. Wezwanie do działania
Powiedz swoim czytelnikom w prosty sposób, jakiego działania od nich oczekujesz. Na przykład, możesz chcieć, aby skontaktowali się z Tobą odnośnie darmowej wyceny lub kuponów rabatowych. Możesz również prosić użytkowników, aby dodali produkty do koszyka w sklepie internetowym.
Poniżej przykład ze strony głównej www.opera.com – od razu po wejściu użytkownikowi ukazuje się przycisk, który zachęca do pobrania przeglądarki Opera:
8. Znaj podstawy SEO
Twoja strona nie będzie działać na Twoja korzyść, jeżeli nikt nie będzie o niej wiedział. Poznaj podstawowe zagadnienia SEO, aby wywołać na niej ruch. Więcej informacji znajdziesz w artykule Jak zaplanować działania SEO w małej firmie?
9. Strona i jej zawartość powinny być przyjazne czytelnikom
Według Forbesa: “Użytkownicy Internetu mają poziom uwagi równy pijanemu komarowi”. Czasem bywa tak, że odnalezienie istotnych informacji na stronie internetowej graniczy z cudem, a użytkownik błądząc po stronie jest doprowadzany do frustracji. Dlatego bardzo ważne jest aby projektować strony www zgodnie z zasadami web usability (użyteczności).
Co to jest użyteczność?
Użyteczność to inaczej łatwość w posługiwaniu się serwisem internetowym. Kluczowym elementem web usability jest jasny i przejrzysty layout strony www.
Poniżej kilka prostych kroków, które znacząco poprawią użyteczność Twojej strony www:
a. Znajdź i napraw uszkodzone linki
b. Optymalizuj grafiki na stronie
c. Dodaj wyszukiwarkę do strony internetowej
Po więcej informacji odsyłam do artykułu (eng) 10 Useful Usability Findings and Guidelines
10. Dane kontaktowe w widocznym miejscu
Chyba nie chcesz stracić klienta na rzecz konkurencji tylko dlatego, że nie mógł odnaleźć Twojego numeru telefonu. Jeśli klient jest zainteresowany Twoją ofertą, chciałby zapytać o coś lub trafić do Twojej siedziby, musi szybko i skutecznie znaleźć dane firmy na Twojej stronie.
Dane kontaktowe umieszczone powinny być w widocznym miejscu lub miejscach w obrębie witryny firmowej. Są one jednym z najważniejszych szczegółów strony www danego przedsiębiorstwa.
Zastanów się, ile razy sam wchodziłeś na strony firmowe innych podmiotów i zastanawiałeś się, jak trudno się z nimi skontaktować. Dlaczego też numer telefonu, adres, mapa dojazdu, adres email czy formularz kontaktowy na stronie internetowej powinny być doskonale widoczne i proste do znalezienia przez każdego użytkownika. Nie ma nic bardziej frustrującego dla klienta niż brak możności kontaktu z wybraną firmą. W ten sposób wielu przedsiębiorców bezpowrotnie traci potencjalnych klientów, choć byli oni o krok od zawarcia transakcji. Najlepiej umieszczać dane kontaktowe w formie tekstowej, a nie jako grafika. Dzięki temu użytkownik bez trudu je skopiuje i skorzysta z nich. Ogromnym błędem jest rezygnacja z podawania numeru telefonu – dla wielu klientów jest to podstawa forma kontaktu!
Poniżej przykładowe miejsce umieszczenia danych kontaktowych: