Tworzenie firmowej strony www – od czego zacząć
Firmowa strona www jest ważna dla każdego przedsiębiorcy, ale jeśli dopiero zaczynamy swoją przygodę z biznesem otwieramy swoją działalność i nigdy wcześniej nie mieliśmy do czynienia z procesem tworzenia strony www to cała sprawa na pierwszy rzut oka może wydawać się dość skomplikowana.
Każda firmowa strona www tak jak i każda firma jest inna, ponieważ każda ma inne cele. Ważne jest aby na samym początku tworzenia strony www określić jej cele, zupełnie inaczej będą przebiegały prace nad informacyjną stroną www, inaczej nad portalem a jeszcze inaczej nad sklepem internetowym. Jeśli nie będziemy mieć jasno określonych celów jakie ma spełniać nasza strona internetowa możemy stracić swój czas i pieniądze.
Krok 1: Firmowa strona www – wybór i rejestracja domeny
Pierwszym krokiem jest podjęcie decyzji jaką domeny wybrać dla swojej nowej strony www. Moim zdaniem pierwszą najrozsądniejszą opcją przy wyborze domeny będzie domena typu: nazwafirmy.pl. Jeśli rozszerzenie .pl jest niedostępne można pokusić się o rejestrację domeny z rozszerzeniem .eu lub .com. Przy wyborze nazwy domeny warto również pamiętać o kilku ważnych rzeczach:
– Nazwa domeny powinna być łatwa do wymówienia i zapamiętania
– W nazwie domeny unikaj cyfr i myślników
– Jeśli to możliwe postaraj się aby nazwa domeny zawierała istotne słowo kluczowe
Krok 2: Wybór niezawodnego hostingu
Na rynku dostępnych jest bardzo wiele firm, które oferują usługi hostingowe. Dwie najbardziej znane to home.pl i nazwa.pl jednak w przypadku nazwa.pl cena jest niewspółmiernie wysoka do jakości oferowanych usług. Jeśli chodzi o hosting współdzielony to mogę w tym miejscu z czystym sumieniem polecić jeszcze hekko.pl, natomiast jeśli chcielibyśmy mieć serwer dedykowany polecam zapoznać się z ofertą OVH. W kolejnym artykule postaram się szerzej opisać czym się kierować przy wyborze hostingu dla swojej strony internetowej.
Krok 3: Stworzenie szkieletu zawartości firmowej strony www
Każda firmowa strona internetowa zawiera co najmniej kilka różnych zakładek takich jak: Home, Oferta, Referencje, Realizacje czy Kontakt. Na tym etapie należałoby przemyśleć jak bardzo rozbudowana ma być nasza strona www. W witrynie możemy zawrzeć tylko podstawowe informacje w kilku zakładkach lub nieco ja rozbudować i np. dla każdej z oferowanych przez nas usług przygotować osobną zakładkę.
Krok 4: Wybór CMSa (lub platformy ecommerce)
Przy tak wielu dostępnych systemach zarządzania treścią ciężko powiedzieć, który CMS jest najlepszy. Wszystko zależy od indywidualnych potrzeb i specyfikacji strony www. Jeżeli chodzi o wybór CMSa to polecam przeczytać kilka moich wcześniejszych wpisów na ten temat:
– Porównanie najpopularniejszych systemów zarządzania treścią: Drupal, Joomla czy WordPress
– Dlaczego warto używać WordPressa do tworzenia firmowych stron internetowych
– Dlaczego warto używać Drupala do tworzenia biznesowych stron www
– Co nowego w Drupal-u 8
Przy wyborze skryptu sklepu internetowego warto się przyjrzeć poniższym wpisom, być może ułatwią one wybór odpowiedniego rozwiązania:
– Porównanie popularnych sklepów internetowych: Prestashop, Opencart czy Magento
– Sklepy internetowe: PrestaShop – zalety i wady
– Tworzenie sklepu internetowego na Drupalu – czy to ma sens?
– Sklepy internetowe: OpenCart czy WooCommerce – porównanie
Podsumowanie
Tak naprawdę firmowa strona internetowa ulega ciągłym zmianom z uwagi na zmieniające się trendy w projektowaniu stron internetowych, wymagania klientów czy algorytmy wyszukiwarek internetowych. Jeśli chcemy być o krok przed konkurencją musimy na bieżąco dbać o to aby nasza strona była zgodna z obowiązującymi w danym momencie standardami.